Otsikko
Etsin listaa esihistoriasta kertovasta kaunokirjallisuudesta sekä sarjakuvista lukupiiriä varten. Kirjat saavat olla aikuisille suunnattuja, mutta ei haittaa…

Kysytty

Etsin listaa esihistoriasta kertovasta kaunokirjallisuudesta sekä sarjakuvista lukupiiriä varten. Kirjat saavat olla aikuisille suunnattuja, mutta ei haittaa jos mukana olisi myös nuorille ja lapsille sopivia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitenkään kattavaa listaa aiheesta ei pysty antamaan. Keräsin kuitenkin jonkinlaista lisää, jossa on esihistoriaan sijoittuvia romaaneja. Mukana on paleofiktiota eli ihmiskunnan alkuaikoihin sijoittuvaa kirjallisuutta, myöhempää kivikautta, pronssikautta ja rautakautta. Mukana saattaa olla myös nuortenkirjoja, etenkin paleofiktion osalta, muttei mitenkään systemaattisesti. Tässä siis jonkinlaista listaa:

Aslak-Jaur / Kaarlo Hänninen
Ennen Aatamia / Jack London
Ensimmäiset ihmiset (yhteisnide teoksista Äiti maa, isä taivas, Sisar Kuu ja Veli tuuli) / Sue Harrison
Hevosten laakso / Jean M. Untinen-Auel
Hämeen Uro : perintö / Milja Ketomäki
Hämärän lapset / Sirpa Tabet
Ihmiselon aamuna : romaani maailman aamuhämärästä / Charles G. D. Roberts
Itämeren Auri / Johanna Valkama
Jokien laulu / Sue Harrison
Jäätikkö uhkaa : seikkailukertomus jääkaudelta / Veikko O. Haakana
Jäätikön poika : tarukertomus pohjolan jääkaudelta / Johannes V. Jensen
Kadonnut kansa : romaani / Claude Anet
Kalevan solki / Jari Tammi
Kirveenkantajat / Samuli Antila
Kivinen biisoni : nuorisoromaani / Veikko O. Haakana
Kokemäenjoki / Hannu Perko
Kova Mies ja Nimetön : romaani vuosituhansien takaa/ Sakari Pälsi
Kuolemanlaakson kurimuksessa : jännitysromaani nuorisolle / Jalmari Vaula
Kuonokasvoinen kauhu : seikkailukertomus viimeisen jääkauden ajoilta / Veikko Haakana
Käsien luku : romaani / Kari Kaisla
Lentävä kirvesmies / Arto Paasilinna
Luolaheimon sankari : kertomus kivikaudelta / Helge Törnros
Luolaihmiset : kertomus ihmissuvun alkuajoilta / Stanley Waterloo
Luolakarhun klaani / Jean M. Untinen-Auel
Luolamiehen pojat : seikkailukertomus varhaiskivikauden ajoilta / Veikko O. Haakana
Luolapojat : kertomus esihistorialliselta ajalta / Jalmari Vaula
Luolien suojatit / Jean M. Untinen-Auel
Maalattujen luolien maa / Jean M. Untinen-Auel
Mammutin metsästäjiä / S. Pokrovski
Mammutin metsästäjät / Jean M. Untinen-Auel
Mammutin suojelija / Björn Kurtén
Mantunainen / Marjatta Savolainen
Musta tiikeri / Björn Kurtén
Nuori heimopäällikkö : seikkailukertomus heimosotien ajoilta / J. K. Kulomaa
Perilliset : romaani / William Golding
Peuraheimo / Pekka Halonen
Peurankuu / Elizabeth Marshall Thomas
Poikkikirves iskee : seikkailukertomus varhaiskivikaudelta / Veikko O. Haakana
Punahirven tytär / Joan Wolf
Punapeuran metsästäjät / Joan Wolf
Ratsumiesten heimo / Joan Wolf
Rauta-aika / Paavo Haavikko
Ruukku / Harry Kivijärvi
Sota tulesta / J-H Rosny vanh.
Suden lupaus / Dorothy Hearst
Tasangon vaeltajat / Jean M. Untinen-Auel
Tulen löytäjät / Charles G. D. Roberts
Tulen valtiaat / Jorma Huhtaniemi
Tuulten viesti / Sue Harrison
Tähkäyö / Sirpa Tabet
Tähtien kutsu / Sue Harrison
Ukri ja Leinikki / Jukka Komppa
Vaskikypärä : tarina Hämeen pakanuuden ajoilta / Kauko Valta
Velhomatka / Marjatta Savolainen
Väinämöinen, vanhana syntynyt : romaani Kalevalasta / Petteri Hakkarainen

Esihistoriasta kertovaa sarjakuvaa näyttää olevan niukemmin, ainakaan suomeksi. Muutama sentään löytyy:

Ankkojen maailmanhistoria. 1 [esimerkiksi Aku Ankan taskukirjoissa on myös yksittäisiä esihistoriallisille ajoille sijoittuvia tarinoita]
Eino Leinon Helkavirsiä / Petri Hiltunen, Kristian Huitula, Katariina Katla, Katja Louhio, Tuomas Myllylä, Eetu Pellonpää, Lauri Pitkänen, Sari Sariola, Antti Tiainen, Vesa Vitikainen [osa tarinoista sijoittuu esihistorialliseen aikaan]
Kalevala / Huitula
Pakanat. Ensimmäinen kirja / Tuomas Myllylä
Pakanat. Toinen kirja / Tuomas Myllylä
Ronkoteus : lentävä kirvesmies / Arto Paasilinna, Hannu Lukkarinen