Etsin lastenkirjaa, jota luettiin 90-luvulla minulle. En muista muuta kuin tarinassa seikkaili lehmä, joka halusi kaupunkiin. Kyse ei ole Mimmi-lehmässä.

Kysytty

Hei,

Etsin lastenkirjaa, jota luettiin 90-luvulla minulle. En muista muuta kuin tarinassa seikkaili lehmä, joka halusi kaupunkiin. Kyse ei ole Mimmi-lehmässä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä voinut olla Jari Nenosen kirjoittama ja Jarmo Koivusen kuvittama Iita-lehmän kaupunkikuume? Siinä Iita-lehmä pääsee haikailemalleen kaupunkiretkelle herra Pöllön kehittelemän nerokkaan suunnitelman avulla: Iita teeskentelee sairasta, ja kun eläinlääkäristäkään ei näytä olevan apua, tilataan karja-auto viemään Iitaa teurastamolle. Kun auton ovet kaupungissa avataan, Iita ottaa jalat alleen.

0 ääntä

Kommentit

Muistan vastaavan kirjan, joka ei ole mainittu Kaupunkikuume.

Muistelisin, että tarinan lehmä karkaa ja matkustaa kaupunkiin. Matkalla hän tutustuu eläimeen (varikseen?), käy noidan talossa ja joutuu hammaslääkäriin.

Muistelin ja googlailin lisää: kirja, jota ehkä tarkoitat, on ihana Levoton Lehmä eli Armiidan matka maailman ääriin (kirjoittanut Ritva Luostarinen & Unski Jäsberg)!

Kiitos. Iita lehmän kaupunkireissua etsin itsekin. Löytyi kirjaston varastosta! Oli juuri tuo Jari Nenosen kirja. Muistin siitä, että Iita puki huivin päähän ja löysi tiensä sähköpaimenenn yli koulin pihall. Koulun oppilaat katsoivat ikkunasta. Lopulta poliisi tuli ja vei retkeilijän takaisin kotiin.