Etsin lastenkirjaa, jota äitini on lukenut joskus 1930-luvun lopulla. Kirjan päähenkilö on Elli, pikkuinen tyttö, joka harjoitteli emännän taitoja: pesi…

Kysytty

Etsin lastenkirjaa, jota äitini on lukenut joskus 1930-luvun lopulla. Kirjan päähenkilö on Elli, pikkuinen tyttö, joka harjoitteli emännän taitoja: pesi pyykkiä, laittoi ruokaa ja siivosi. Mikähän voisi olla tämän kirjan nimi ja onko sitä saatavana kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kirjan Elli ollakin nimeltään Aino? Silloin kirja voisi olla Ella Treffnerin vuonna 1939 suomeksi ilmestynyt Aino, pikkuinen emäntä. Kirja on alunperin vironkielinen. Siitä on otettu useampiakin uusia painoksia. Kirjan tiedoissa on virheellisesti tekijän etunimenä H.

Kirjassa pikku-Aino hoitaa nukkeja, nallea ja kissaa, siivoaa ja tekee muitakin perheenemännän töitä.

Helsingin kaupunginkirjastossa kirja on Pasilan kirjavaraston ja Kallion kirjaston kokoelmissa. Kirja on vain käsikirjastossa, eli sitä ei saa kotilainaan.

http://www.helmet.fi/fi-FI