Etsin lastenkirjaa, jonka olen itse lukenut 70- ja 80-lukujen taitteessa.

Kysytty

Hei! Etsin lastenkirjaa, jonka olen itse lukenut 70- ja 80-lukujen taitteessa. Kuun ympärillä oli x määrä renkaita ja sitten lapsi ja kirahvi (?) seikkailivat. Kannessa oli kuutamo, lapsi ja ehkä just kirahvi. Ei juuri muita mielikuvia.

Vastaus

Vastattu

Ainakin Ritva Luostarisen kirjassa Kummallinen kirahvi (WSOY, 1975) lapsi seikkailee kuussa kirahvin kanssa.

"Kuusivuotias Pekka on kotona yksin. Äkkiä kuuluu vuoteen alta rapinaa. Sieltä alkaa tulla näkyviin pitkää jalkaa ja kaulaa; kohta hipoo kattoa jo pieni nuposarvinen pää. Tällä tavoin Sissi-kirahvi tulee Pekan elämään - ja muuttaa sen kokonaan. Ystävykset seikkailevat kaupungin puistossa, merellä ja kuussa asti, ja Pekalla on hauskaa koko kesän."