Etsin lastenkirjaa, jonka luin monta kertaa 2000-luvun alussa. Kirja taisi olla violettikantinen ja kannessa oli kissa, joka liittyi tarinaan myös jotenkin…

Kysytty

Etsin lastenkirjaa, jonka luin monta kertaa 2000-luvun alussa. Kirja taisi olla violettikantinen ja kannessa oli kissa, joka liittyi tarinaan myös jotenkin. Lainasin kirjaa Keravan kirjastosta, lastenkirjojen puolelta, ja nimenomaan vanhasta kirjastosta, vuosi on ollut todennäköisesti 2001-2002. Kirja ei ollut pienten lasten kuvakirja, vaan muistaakseni samoissa hyllyissä kuin esimerkiksi Neiti Etsivät.

Kirjan päähenkilö on tyttö, joka vieraili tarinassa pidemmän aikaa tuttavaperheen luona. Tuttavaperhe oli kovin erilainen tytön omasta perheestä, tyttö oli ehkä tottunut varakkaampaan elämään, muistan mm. kohdan jossa tyttö ihmetteli pöytäliinan olevan vahakankainen, kun tyttö oli tottunut kankaisisiin liinoihin. Perheen äiti siivotessaan totesi, että kotona saa olla sekaista, muttei likaista. Perheen isä puolestaan yhdessä kohtaa leipoi pullia, ja sanoi pullataikinan tarvitsevan lämpöä ja rakkautta, joten taikina on vaivattava käsin eikä koneella.

Tarinassa oli jollain tapaa maagisuutta, kissa saattoi olla noidan kissa, johon tyttö tarinassa tutustui. Tyttö joko karkasi tai eksyi metsään, jossa kissa oli hänen seuranaan. Lopulta etsintäpartio löysi hänet.

Onkohan teillä mitään aavistusta, mikä kirja voisi olla kyseessä?

Kiitos paljon etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Kirja on Tytti Seessalon "Noidanmetsästäjät" (1997).

Kirjassa Lontoossa asuva Eve lähetetään Suomeen sukulaisten luo. Hän ihmettelee suomalaista kotia ja mm. muovinen pöytäliina mainitaan useamman kerran. Eve kohtaa öisessä metsässä jännittävän kulkukissan, Collin, joka on Suuren Noidanmetsästäjän oikea käsi.

1 ääntä

Kommentit

Mieletöntä, juuri tämä se oli! Kiitos tuhannesti!