Etsin lastenkirjaa, joka olisi n. 80 -tai 90-luvulta, mutta en muista kirjan nimeä, kansi on vaaleanpunaisen sävyinen ja siinä tyttö pitelee nukkea sylissään…

Kysytty

Etsin lastenkirjaa, joka olisi n. 80 -tai 90-luvulta, mutta en muista kirjan nimeä, kansi on vaaleanpunaisen sävyinen ja siinä tyttö pitelee nukkea sylissään. Onkohan kyseessä posliininukke tms...muistelen että tytön nimi olisi Tiina, mutta en ole varma. Mikähän kirja on kyseessä. Se ei ole tammen kirjoja.

Vastaus

Vastattu

Tammen kultaiset kirjat -sarjaan kuuluu kaksi kuvakirjaa, joissa kuvaillut tuntomerkit yhdistyvät: Esther Wilkin: Vauva kulta sekä Lois Meyer: Tiinan uusi nukke.

Jos kumpikaan näistä ei tule kysymykseen, ehdotan Laura Voipion kuvakirjaa Kerttulin onnennukke (1992), kuvitus Matti Kota. Jouluaiheisessa tarinassa Kerttuli saa nukketohtorilta palkkioksi nuken pelastettuaan pikkuisen hiiren. Toisena vaihtoehtona tarjoan Hannu Mäkelän lastenromaania Satu tytöstä joka etsi onnea (1983), kuvitus Kaarina Kaila. Tarinan päähenkilö on posliininukke.