Etsin lapsuuteni (60-luku) suosikkikirjaa: päähenkilönä Saara, joka ei siivonnut kotiaan ja huonekalut marssivat järveen pitääkseen itsensä puhtaana. Kyseessä…

Kysytty

Etsin lapsuuteni (60-luku) suosikkikirjaa: päähenkilönä Saara, joka ei siivonnut kotiaan ja huonekalut marssivat järveen pitääkseen itsensä puhtaana. Kyseessä on värikäs kuvakirja.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Lastenkirjallisuusinsituutin Onnet-tietokannasta löytyi seuraavanlainen kirja. Tytön nini ei ole Saara, mutta muuten täsmää aika hyvin. Netistä löytyy kansikuvakin, jos sen perustella varmistuu, onko kyseessä sama kirja, jota haet.

Satu tuhmasta Kreetasta ja viisaasta Missusta
teksti: Emil Ludvik ; suom. Elvi Sinervo; kuv. Zdenek Miler

Helsinki : Kansankulttuuri, 1962

Tiivistelmä
Kreetta on niin laiska, ilkeä ja likainen että kaikki hylkäävät hänet: niin hänen kotinsa, huonekalunsa kuin vaatteensakin. Missu-kissan neuvokkuuden ansiosta ja huonekalujen ja muiden Kreetan kaltoin kohtelemien tavaroiden avulla Kreetta kuitenkin pestään, ja peseytymisen jälkeen tyttö on kuin toinen ihminen: alkaa pestä huonekaluja ja kissaansa, korjata kotitaloaan ja ennen kaikkea tehdä työtä aamusta iltaan. - Suorakaiteen muotoinen kuvakirja, runsas värikuvitus.