Etsin lapsen syömishäiriöihin liittyvää suomenkielistä kirjallisuutta.Onko teillä mahdollisesti ko. aiheeseen liittyvien teosten nimiä tiedossa. Ei nuorten…

Kysytty

Hei!

Etsin lapsen syömishäiriöihin liittyvää suomenkielistä kirjallisuutta.Onko teillä mahdollisesti ko. aiheeseen liittyvien teosten nimiä tiedossa. Ei nuorten syömishäiriöihin liittyvää kirjallisuutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapsen syömishäiriö on tunnistettuna ongelmana ilmeisesti niin uusi, ettei siitä löydy juurikaan kirjallisuutta. Aiheeseen liittyvä kirjallisuus on nimenomaan nuorten syömishäiriöitä koskevaa. Kun lapsella on syömishäiriö -vihkonen on Syömishäiriöisten lasten vanhempien tukiyhdistyksen julkaisema ja se löytyy kokonaisuudessaan myös verkosta osoitteesta http://www.syomishairioistentuki.fi/opas.html . Lisäksi osoitteesta http://move.to/anorexia/ (Anorexia, ja matka takaisin elämään) löytyy linkkejä koti- ja ulkomaisille syömishäiriöitä käsitteleville sivuille.

Artikkelitietokannoista löytyi muutama viite: Suomen lääkärilehti 7/1998 sisältää Susanna Saarnilehdon artikkelin "Syömisongelmat ja -häiriöt: sukupolvien välinen yhteys"; julkaisussa Farmasian päivät on Kalle Hopun artikkeli "Syö kiltisti niin kasvat suureksi" [Helsinki : Farmasian opettajien ja tieteenharjoittajien seura. ISSN 0358-9927. 1996 (kannattaa ehkä tiedustella Terveystieteiden keskuskirjastosta, osoitteesta Haartmaninkatu 4 00290 Helsinki, puh. 09-1911)] sekä julkaisusta Liikunta ja tiede löytyy Hannele Hiilloskorven artikkeli "Lisääkö urheileminen syömishäiriöiden vaaraa?" [Helsinki : Liikuntatieteellinen seura (os. Stadion Eteläkaarre, 00250 Helsinki, puh. 09-4542720) ISSN 0358-7010. 1998]

Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta löytyy Anja Niirasen ja Erja Pappisen opinnäytetyö "Lasten kiintymyssuhteiden ja syömishäiriöiden välisiä yhteyksiä" (Kuopion yliopiston sosiaalitieteiden laitos 1994) sekä Satu Tuuliluodon Pro gradu -tutkielma "Syömishäiriöt: peruskoulun 5-8 -luokkalaisten ravintotottumuksista ja minäkuvasta (Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos 1996). Kaukopalvelumahdollisuuksia kannattaa kysellä omasta lähikirjastosta.