Etsin kuvitustyön taustamateriaaliksi kirjoja joista voisi katsoa mallia 50–60-luvun sisustuksesta, designista, elämäntyylistä, arjesta ja rakennuksista.

Kysytty

Etsin kuvitustyön taustamateriaaliksi kirjoja joista voisi katsoa mallia 50–60-luvun sisustuksesta, designista, elämäntyylistä, arjesta ja rakennuksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa kirjoissa on 1950- ja 1960-luvun sisustuksesta ym. yleensä ja Suomessa kuvitusten kanssa.

SUOMALAISEN arjen suuri tarina / [toimituskunta: Kai Häggman ... et al. ; kirjoittajat: Anu-Hanna Anttila ... et al.]
Helsinki : WSOY, 2010
(Kirjan artikkelit on julkaistu aiemmin teoksissa Täältä tulee nuoriso! ja Suomalaisen arjen historia, osa 4)

SANKARUUS JA ARKI : SUOMEN 50-LUVUN MILJÖÖ : BUILDING FINLAND IN THE 1950S = HEROISM AND THE EVERYDAY / [PÄÄTOIMITTAJA = EDITOR-IN-CHIEF: RIITTA NIKULA] ; [KÄÄNNÖKSET = TRANSLATIONS: HILDI HAWKINS]
HELSINKI : SUOMEN RAKENNUSTAITEEN MUSEO, 1994

MARSH, Madeleine
Miller's collecting the 1950s
London : Miller, 1997

JACKSON, LESLEY
THE NEW LOOK : DESIGN IN THE FIFTIES

HUOKUNA, Tiina
Vallankumous kotona! : arkielämän visuaalinen murros 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa
Helsinki : Yliopistopaino, 2006

SARANTOLA-WEISS, Minna
Sohvaryhmän läpimurto : kulutuskulttuurin tulo suomalaisiin olohuoneisiin 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa
Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2003

DECORATIVE ART
60S / A SOURCE BOOK / EDITED BY CHARLOTTE & PETER FIELL
KÖLN : TASCHEN, 2000

CAWTHORNE, Nigel
Sixties source book
Secaucus : Chartwell Books, 1989

TUOMI, Timo
Kaupunkikuvan muutokset : suomalaisten kaupunkikeskustojen suunnittelun tavoitteiden ja todellisuuden kohtaamisesta toisen maailmansodan lopusta 1960-luvun puoliväliin
Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2005

EILISPÄIVÄN Suomi : jälleenrakennuksesta yltäkylläisyyteen / [päätoimittaja: Mikko Laakso] ; [vastaava toimittaja: Hannakatri Hollmén] ; [toimittajat: Anneli Calder, Iiro Kuuranne]
Helsinki : Valitut palat, 2003

KALHA, HARRI
MUOTOPUOLEN MERENNEIDON PAULOISSA : SUOMEN TAIDETEOLLISUUDEN KULTAKAUSI : MIELIKUVAT, MARKKINOINTI, DISKURSSIT
[HELSINKI] : SUOMEN HISTORIALLINEN SEURA : TAIDETEOLLISUUSMUSEO, 1997

GARNER, Philippe
Sixties design
Köln : Taschen, cop. 2003

HUUSKO, Anna-Kaisa
Retroaarteet
Helsinki : WSOY, 2011

JACKSON, Lesley
The sixties : decade of design revolution
Repr. London : Phaidon, 2000

Kirjat löytyvät Joensuun seutukirjaston kokoelmista ja ne on poimittu hakutuloksesta asiasanahaulla JOKUNEN-aineistorekisteristä http://jokunen.jns.fi/fin?formid=find2&sesid=1323773083&ulang=fin
Haussa on käytetty asiasanoja '1950-luku' 'sisustus' ja '1960-luku' 'sisustus' ja '1960-luku' 'arkkitehtuuri' ja '1960-luku' 'muotoilu' ja '1950-luku' 'muotoilu'.

Myös sen ajan aikakauslehdissä kuten Kotiliesi ja Kaunis koti (Avotakan edeltäjä)on nähtävissä kuvia sisutustuksesta, muotoilusta ja elämäntyylistä. Joensuun seutukirjastossa voi selata ja lainata 1950- ja 1960-luvun Kotiliesi- ja Kaunis koti -lehtiä.