Etsin kuvia Helsingistä, lähinnä Kalliosta ja Hakaniemestä 50-60-luvulta. Oman etsintäni mukaan löysin vain "Väripostikortteja Kalliosta", "Minun kaupunkini"…

Kysytty

Etsin kuvia Helsingistä, lähinnä Kalliosta ja Hakaniemestä 50-60-luvulta. Oman etsintäni mukaan löysin vain "Väripostikortteja Kalliosta", "Minun kaupunkini" ja "Stadi". Tiedän ja olen nähnyt, että on ilmestynyt joitain vuosia sitten vanhoja kuvia käsittelevä kirja/kirjoja. En vain tiedä nimeä, jolla varaisin sen. Asun Keravalla, mutta käytän myös Helmet-kirjastoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksesta ”Alanco, Jan: Signe Brander 1869-1942 : Helsingin valokuvaaja , Helsingin kaupunginmuseo 2004” löytyy vanhoja valokuvia Herlsingistä. Mukana on myös kuvia Hakaniemen ja Siltasaaren alueelta. Kuvat esittelevät kylläkin vuosisadan alun Helsinkiä.

Internetistä osoitteista http://albumit.lasipalatsi.fi ja http://www.montakertaakaupunkiin.fi/wandora/index.html
voi hakea Helsinki-aiheisia valokuvia. Kummastakin löytyy kuvia Helsingin Kallion kaupunginosasta.

Helmet-kirjastoista voi lainata videosarjaa Elämää Helsingissä, Helsingin kaupunki 2000. Videot on koostettu Suomen Elokuva-arkiston, Suomi-Filmin ja Puolustusvoimien elokuva-arkiston kokoelmista Helsingin kaupungin juhlavuoden johdosta.

Elokuva-arkiston kirjasto on maan suurin elokuva-alan tietokeskus. Se on vapaasti kaikkien käytettävissä. Kirjasto sijaitsee osoitteessa Pursimiehenkatu 29-31A (4. krs), puh. (09) 6154 0213. Kirjasto on avoinna ma - pe 9 - 15.30 (loka-huhtikuussa maanantaisin 10 – 18. Verkkosivujen osoite löytyy osoitteesta http://www.sea.fi/kirjasto .

Kannattaa tiedustella myös Helsingin kaupunginmuseosta, jonka yhteytiedot ovat: Sofiankatu 4, puh. 09)169 3933. Aukioloajat ovat ma-pe 9-17ja la-su 11-17 .