Etsin kotimaisesta kaunokirjallisuudesta lyhyitä pätkiä, jotka kuvaavat isäsuhdetta eri näkökulmista: onnea, surua, häpeää jne. Kaipaan kuvauksia myös…

Kysytty

Etsin kotimaisesta kaunokirjallisuudesta lyhyitä pätkiä, jotka kuvaavat isäsuhdetta eri näkökulmista: onnea, surua, häpeää jne. Kaipaan kuvauksia myös mahdollisimman erilaisista perheistä: pienet lapset, aikuiset lapset, ydinperhe, yh-isä, homopari huoltajana jne. Näkökulma puolestaan voisi sekin vaihdella: isän, pojan, tyttären, sivullisen jne. Mitä kirjoja suosittelisitte?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksia isäsuhteesta löytyy esim. seuraavista kirjoista: Martti Linna: Syysmarkkinat
Mari Mörö: Natsapartio
Timo Parvela: Isän kädestä: kahden isän kirjeenvaihtoa
Kjell Westö: Isän nimeen
Antti Hyry: Isä ja poika
Jörn Donner: Isä ja poika
Eppu Nuotio: Peiton paikka

Tyttären näkökulmaa isään valotetaan mm. seuraavissa romaaneissa:
Eila Kostamo: Kanssakulkija
Annika Sandelin: Saderunoilijan tytär
Sari Malkamäki: Jokin yhteinen maailma

Ranya ElRamly on kirjoittanut egyptiläisestä isästä ja suomalaisesta äidistä kirjassaan Auringon asema.

Yksinhuoltajaisistä kerrotaan mm. seuraavissa kirjoissa:
Hannu Väisänen: Vanikan palat
Markku Ropponen: Elämysmatka

Kuvauksia yksinhuoltajaisän elämästä löytyy myös nuortenkirjoista:
Taru Väyrynen: Karri ja öiset valot
Tuija Lehtinen: Asvalttisoturi

Virpi Hämeen-Anttilan uutuus Kolmastoista lapsi käsittelee myös isyyttä ja nykyajan perhe-elämän koukeroita.

Väinö Lesonen kuvaa isän ja poikien tulehtuneita suhteita ja häpeäntunteita romaanissaan Johanneskin tulee.