Etsin kirjoja, joissa käsiteltäisiin vartalonmuodon ja erityisesti vatsan kulttuurihistoriaa mieluusti mahdollisimman usealla ajanjaksolla ja…

Kysytty

Etsin kirjoja, joissa käsiteltäisiin vartalonmuodon ja erityisesti vatsan kulttuurihistoriaa mieluusti mahdollisimman usealla ajanjaksolla ja maantieteellisellä alueella. Kielinä voivat olla suomi ja englanti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla olevissa kirjoissa käsitellään mm. vartalon ja kauneuskäsitysten kulttuurihistoriaa. Suurin osa kirjoista on pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen kokoelmissa. Tiedot sijainneista löydät Helmet-haun kautta: http://www.helmet.fi/fi-FI

Jos kirjaa ei ole Helmet-kirjastojen kokoelmissa, tieto sijainnista näkyy nimen lopussa. Voit kaukolainata kirjan muualta Suomesta oman lähikirjastosi kautta tai Helsingin kaupunginkirjaston kaukolainalomakkeella:

http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kaukopalvelu/

- Silmän ilot : kauneuden kulttuurihistoriaa uuden ajan alussa / Anu Korhonen (2005)
- Bella donna : kaunis nainen kautta aikojen / Kaari Utrio (2001)
- Venus : naiskauneuden tarina / Kaari Utrio (1985)
- Beauty and the male body in Byzantium : perceptions and representations in art and text / Myrto Hatzaki. (2009) (mm. Helsingin yliopiston kirjasto)
- Seksuaalinen ruumis : kulttuuritieteelliset lähestymistavat / toimittaneet Taina Kinnunen & Anne Puuronen. (2006), myös e-kirjana
- Sairaan kaunis : fenomenologinen tutkimus kauneusihanteista ja syömishäiriöistä / Raila Idström, Netta Valli. (pro gradu –työ, Lapin yliopisto, 2003)
- Kroppens tunna skal : sex essäer om kropp, historia och kultur / Karin Johannisson. (2003)
- The body project : an intimate history of American girls / Joan Jacobs Brumberg. (1998) (Åbo akademin, Jyväskylän yliopiston ja Tampereen yliopiston kirjastot)