Kirjasuosituksia 14-vuotiaalle pojalleni, joka on erittäin kiinnostunut Japanista.

Kysytty

Etsin kirjasuosituksia 14-vuotiaalle pojalleni, joka on erittäin kiinnostunut Japanista. Hänelle voisi vinkata romaaneja, joissa tapahtumapaikkana on Japani ja joissa kerronnan lomassa voisi oppia jotain japanilaisesta kulttuurista. Myös teini-ikäiselle sopivia tietokirjoja saa vinkata.

Vastaus

Vastattu

Japania käsittelevää kirjallisuutta löytyy paljon. Listasin tähän lähinnä nuorelle sopivia, Vaski-kirjastoista löytyviä kirjoja.

Nuortenkirjallisuudessa Japania käsittelevät (tavalla tai toisella) esimerkiksi:

Bradford: Nuori samurai- sarja

Burne: Takeshitan kintereillä- sarja

Delikouras: Soturioppilas- sarja

Vacklin: Sensored reality- sarja

Jean: Tokion prinsessa

Sarjakuvista (laajan mangakokoelman lisäksi) saattaisi kiinnostaa esimerkiksi:

Stan: Usagi Yojimbo- sarja

Japania käsittelevää tietokirjallisuutta löytyy Vaski- kirjastoista myös paljon, sekä suomeksi että englanniksi. Esimerkiksi

Japani = Nihon niminen tietokirja tarjoaa perustietoa Japanista.

Tapani Jussilan kotimainen matkaopas Japani-passi on varmasti mielenkiintoinen.

Japanin historiaa käsitellään helppotajuisesti kirjassa MacDonald: Find out about ancient Japan.

Matkaoppaista löytyy myös Gianni: Tokyo : geek's guide : manga, anime, gaming, cosplay, toys, idols & more.

Japanilaista sarjakuvaa (mangaa) ja elokuvaa (animea) käsitellään useissa tietokirjoissa, kuten

Lehtinen: Mangan mestarit

Goravett: Manga

Lehtinen: Animen aika

Myös japanilaisesta muodista löytyy paljon teoksia, esim.

Steele: Japan fashion now

Japanilaista popkulttuuria ja popmusiikkia käsitellään esimerkiksi teoksissa

Bähren: Tokyo clash

Yun: J-rock