Etsin kirjasarjaa, jota itse luin nuorena 90-luvun puolivälissä. Muistikuvani mukaan kirjasarjan nimi tai teema olisi ollut Valo, ehkä jopa Valo-trilogia…

Kysytty

Etsin kirjasarjaa, jota itse luin nuorena 90-luvun puolivälissä. Muistikuvani mukaan kirjasarjan nimi tai teema olisi ollut Valo, ehkä jopa Valo-trilogia. Kirjailija oli ehkä nainen, ei suomalainen. Genre oli jotain jännityksen ja kauhun välimaastoa. Vahva fiilis on, että kirjasarjan päähenkilö olisi ollut tyttö, joka ratkoi joko omaa epäselvää henkilöhistoriaansa tai sitten johonkin paikkaan ja sukuun liittyvää hämäryyttä. Kirjassa tuntui tapahtuvan yliluonnollisia asioita. Minulla on hataria muistikuvia siitä, miten kirjoissa valokuviin ilmestyi tai niistä katosi hahmoja. Olisiko näillä spekseillä mahdollista

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Annettujen vihjeiden perusteella tulee mieleen Maria Gripen Varjo-sarja ja sen kolme ensimmäistä osaa, Salaisuus varjossa (1985), ...ja metsän valkeat varjot (1987) ja Varjojen lapset (1988). Sarjaan kuuluu myös neljäs kirja, Varjojen kätkö (1990).

"Salaisuus varjossa on maailmankuulun nuortenkirjailijan kiehtova tarina kaiken ikäisille mystiikannälkäisille. Eletään vuosisadan alkua. 14-vuotiaan Bertan kotiin saapuu kuutamoisena syksy-yönä uusi palvelustyttö. Carolinissa on jotain vangitsevaa. Hetkessä hänellä on koko perhe otteessaan: hajamielinen tiedemiesisä, avuton äiti, pikku Nadja, naurettavan rakastunut nuori Roland. Berta itse janoaa kiihkeästi Carolinin ystävyyttä, mutta kerta kerran jälkeen saa havaita, että hänessä on jokin torjuva, pimeä puoli. Öisin Carolin katoaa - minne? Taloudenhoitajatar Svea, ainoa johon Carolinin lumovoima ei tehoa, väittää että tyttö on läpeensä turmeltunut ja petollinen. - Mikä on totuus Carolinista? Kuka on varjo vanhassa valokuvassa?"

"Palvelustyttö Carolin tempaa 14-vuotiaan Bertan kodin suojasta huimaan seikkailuun. Yhdessä tytöt pestautuvat kaksoissisarusten seuralaisiksi Rosengåvan linnaan. Valkeiden ruusujen keskellä uinuva linna synkkine salaisuuksineen, eristyneinä varttuneet kaksoset Arild ja Rosilda, salakäytävät ja kuolleiden kyynelet - kaikki on kuin menneiltä vuosisadoilta. - Tässä lumotussa ympäristössä Berta etsii vastausta moniin arvoituksiin. Miksi kaksosten äiti hukuttautui? Mitä lukitussa tornissa on? Ja kuka oikeastaan on Carolin, hänen salainen sisarensa, seikkailijatar joka vaihtaa roolia hetkestä toiseen ja hallitsee ihmisiä selittämättömällä tavalla?"

"Vasta kun Berta nousi vaunuista ja näki linnan kohoavan edessään synkkänä ja mahtavana, hän tajusi täydellä todella, mitä päätös palata Rosengåvaan merkitsi. Yritettyään seitsemän kuukautta palata arkielämään kodin turvallisessa pirissä hän oli jälleen heittäytymässä siihen epätodelliseen, ristiriitojen ja arvoitusten täyttämään maailmaan, joka Rosengåvassa odotti. Sydän jyskyttäen hän nousi porras portaalta kohti linan ovea... - 'Varjo'-sarjansa kolmannessa osassa Maria Gripe jatkaa kiehtovaa kertomustaan Bertasta ja Carolinista, kahdesta nuoresta tytöstä, jotka kokevat outoja seikkailuja Rosengåvan linnan taikapirissä. Linnan ruusutarhojen ja suihkukaivojen, salakäytävien ja lukittujen huoneiden vaiheilla väreilee pakahduttava tunnelma: monen ihmisen elämää kahlitsevat synkät salaisuudet odottavat ratkaisuaan, kaksoisroolit paljastumistaan."