Otsikko
Etsin kirjallisuutta valon vaikutuksesta ihmiseen. Voiko valo parantaa ja miten keho reagoi valonpuutteeseen.

Kysytty

Etsin kirjallisuutta valon vaikutuksesta ihmiseen. Voiko valo parantaa ja miten keho reagoi valonpuutteeseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valohoidosta löytyy ainakin seuraavat teokset: Fysikaaliset hoidot 1.: Lämpöhoidot ja valohoito, Hietanen, Anne: Valovoimaa: kivi- ja väriterapiaopas ja Hoida luonnollisesti itseäsi: luontaishoito-opin perusteet. Marjatta Tolosen ihon- ja kauneudenhoito-oppaassa keskitytään varmaan enemmänkin ultraviolettisäteilyn haittojen estämiseen.
Valaistuksesta ja sisustamisesta taas on Seppo Rihlama kirjoittanut useampiakin kirjoja: Värit ja valot sisätiloissa ja Valaistuksesta sisätiloissa. Lisäksi aiheesta löytyy Faber Birrenin teos Light, color & environment. Aihetta sivuaa myös Hannu Haikosen kirja Pimeän tulon vaikutus liikenneonnettomuuksiin.
Parhaiten tietoa kuitenkin löytyy aikakauslehdistä. Lähes kaikkkien kirjastojen asiakasinterneteillä on käytössä Aleksi-artikkelitietokanta. Asiasana valohoito antaa siellä 73 viitettä ja pelkkä valo yli 400 viitettä. Valo ja sisutus yhdistettyinä antavat vain pari viitettä, mutta niistä toinen tuntuu hyvin käyttökelpoiselta: Miten ja minne valo vaikuttaa (Koti 7-8/1994).