Kirjallisuutta, joka kertoo fiktiivisesti 1910-30-luvuilla tehdyistä purjehdusmatkoista Atlantilla

Kysytty

Etsin kirjallisuutta, joka kertoo (fiktiivisesti) 1910-30 luvuilla tehdyistä purjehdusmatkoista Atlantilla (avainsanoja: rahtien kuljetukset, rautaparkki, Dundee). Lähinnä haluan lukea millaista puhekieltä tuohon aikaan käytettiin sekä tietää myös tuon ajan purjehdustermistöstä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimme aiheeseen sopivaa kirjallisuutta useamman kollegan voimin, tässä muutamia ehdotuksia:

- Suolaisilla vesillä: Seikkailuja merillä (1960) / Olavi Silvo

- Saattue näkyvissä (1974) / Frans Nylund, ruotsinkielisen alkuteoksen suomentanut Kyllikki Vila

- Komentosillalta-novellikokoelma (1973) / Frans Nylund, ruotsinkielisen alkuteoksen kääntänyt Meri Utrio

- Outoori : ylimatruusi Bertel Laineen elämästä (1928) / Yrjö Rauanheimo

Myrskystä tyveneen : kertomuksia merimieselämästä (1928) / Otto Stenij

- Fortuna : kertomus purjelaivaliikenteen viimeisiltä loistoajoilta (ruots. alkuteos 1910, suom. 1919) / Eirik Hornborg, ruotsinkielisen alkuteoksen suomentanut Ilmari Ahma

Meribibliografia : Suomessa 1963-1968 painettua merenkulkukirjallisuutta (1970) / Yrjö Aav. Teoksesta voisi mahdollisesti löytyä aiheeseen liittyvää kaunokirjallisuutta.

Valkopurjeiden aikaan (2006) / Rolf Mélart. Teos perustuu merikapteeni Rolf Mélartin ruotsinkielisiin muistiinpanoihin vuosilta 1903-1909. Kyseisen kirjan lopussa on purjehdusaiheinen sanasto, joka on ilmeisesti 1900-luvun alkupuolelta.

- Merillä : arkielämää suomalaisessa purjelaivassa (1.p. 1913) / V. Hämeen-Anttila.

- Valtameret raakapurjein (2018) / Erkki Lauho. Kirja sisältää merikapteeniksi päätyneen Yrjö Niemisen kirjeitä, päiväkirjamerkintöjä ja valokuvia vuosilta 1927-1969. Erkki Lauho on uudelleenkirjoittanut pääosan Yrjö Niemisen alkuperäisteksteistä. Kirjan lopussa myös muutaman sivun sanasto.