Etsin kirjaa omasta kirjastostani, sen olisi pitänyt olla hyllyssä (ei lainattuna aikoihin) mutta en löytänyt. Niinpä varasin sen. Nyt kirja on "matkalla" ja…

Kysytty

Etsin kirjaa omasta kirjastostani, sen olisi pitänyt olla hyllyssä (ei lainattuna aikoihin) mutta en löytänyt. Niinpä varasin sen. Nyt kirja on "matkalla" ja omassa kirjastossani se on vielä "hyllyssä". Eikö ensin katsottu oman kirjaston valikoimia vai eivätkö työntekijätkään ehkä löytäneet kirjaa? Mikä on yleinen käytäntö?

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjaston varausjärjestelmä ei kykene tällä hetkellä kohdistamaan varausta mahdollisesti noutokirjastossa olevaan kappaleeseen. Siksi nettivaraus voi lähteä tulemaan jostain toisesta kirjastosta, vaikka tulevaisuuden tavoitteena luonnollisesti on varauksen kohdistaminen ensisijaisesti noutokirjaston kokoelmaan. Toivottavasti järjestelmämme mahdollistaa asian lähitulevaisuudessa.

Jos teoksen haluaa esim. aikataulullisista, ekologisista tai loogisista syistä noutokirjaston kokoelmasta, kannattaa kysyä apua henkilökunnalta tai soittaa kirjastoon.