Etsin kirjaa kansantaruista keskiajalta. Muistan lukeneeni 70-luvulla kirjaa, jossa kerrottiin mm. Rolandin urotöistä ja hänen torvestaan Olifantista,…

Kysytty

Etsin kirjaa kansantaruista keskiajalta. Muistan lukeneeni 70-luvulla kirjaa, jossa kerrottiin mm. Rolandin urotöistä ja hänen torvestaan Olifantista, Tristanista ja Isoldesta, ehkä, sekä Maureista ja saraseeneistä eli liittyy ristiretkien aikaisiin kansantaruihin. Samassa kirjassa oli useampia tarinoita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä Alf Henriksonin Suuri tarukirja? Kirjassa on esitelty kaikki mainitsemasi taruolennot - mm. Roland ja hänen Olifant -torvensa - sekä paljon muita tarinoita lähes 400 sivun verran. Kirjan on julkaissut Koko kansan kirjakerho vuonna 1983. Julkaisuvuoden osalta se ei siis vastaa antamiasi tietoja, mutta sisältönsä puolesta se voisi ainakin korvata etsimäsi kirjan, ellei sitten ole se. Kirjaa on saatavilla ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoissa, samoin eri puolilla Suomea yleisissä kirjastoissa. Sen voi tilata kaukolainana, ellei se satu olemaan oman kotikuntasi kirjaston kokoelmissa.