Etsin kirjaa, jossa on (muistaakseni) seuraavat asiat: sirkus, joka palaa, sieltä pelastuu koiranpentu (ehkä noutaja) . Se jää hoidettavaksi yhdelle tytölle…

Kysytty

Etsin kirjaa, jossa on (muistaakseni) seuraavat asiat: sirkus, joka palaa, sieltä pelastuu koiranpentu (ehkä noutaja) . Se jää hoidettavaksi yhdelle tytölle. Tytön tai koiran nimi on Rinna tai Riina.Tyttö järjestää metsän eläimille joulujuhlan. Lopussa koiran (siis sirkuksen) omistaja tulee hakemaan koiran.
Kirja on lämminhenkinen ja kuitenkin jännittävä.
Tapahtuma-aika on ehkä juuri sotaa edeltävä, sotienvälinen aika. Kirjailija on mielestäni nainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eräs kollega ehdotti Inkeri Kilpisen teosta Koko kylän Tonna. Kyseisessä teoksessa sirkus palaa, ja sieltä pelastuu bernhardinkoiran pentu. Pentu jää hoidettavaksi Päivölän perheen Leena-tytölle. Tosin kirjan lopussa sirkuksen omistaja ei tule hakemaan Tonnaa pois, vaikka sellainen pelko lapsilla on kirjan alussa. Metsän joulukin järjestetään ihmisille, mutta sinne saapuu myös metsän eläimiä katsomaan menoja. Tapahtuma-aikaa ei tarkkaan kirjassa sanota, mutta voisi hyvinkin olla juuri tuota sotienvälistä aikaa.