Etsin kirjaa, jossa esiteltiin Suomessa tavattuja tai tunnettuja aavetyyppejä. Luin kirjan joskus 2005-2009, jolloin kyse oli uudehkosta teoksesta…

Kysytty

Etsin kirjaa, jossa esiteltiin Suomessa tavattuja tai tunnettuja aavetyyppejä. Luin kirjan joskus 2005-2009, jolloin kyse oli uudehkosta teoksesta. Muistaakseni kirja ei ollut kovin paksu. Siinä oli joitakin mustavalkokuvia ja yhden kummituksista nimi oli "maara". Saattaa olla, että kirjassa myös luokiteltiin kummitukset vaarallisuusasteen mukaan. Kirja taisi olla nuorten osastolta.

Vastaus

Vastattu

Kirja saattaa olla Mervi Kosken "Suomalaisia haltijoita ja taruolentoja", jonka on kuvittanut Sakari Tiikkaja (Karisto, 2007). Kuvat eivät tosin ole mustavalkoisia. Kirjassa on 180 sivua. Kirjassa esitellään suuri joukko suomalaisia taruolentoja, joista yksi on Mara. Mara häiritsi nukkuvia ihmisiä ja eläimiä; uhrin henki salpautui tai uni kaikkosi. Kirjassa taruolentoja on ryhmitelty, mutta ei vaarallisuusasteen mukaan.

Kirjan kuvaus Kirjasammossa:

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aue3f218bd-422c-4d53-9282-b7e9dd857f90