Etsin kirjaa, jonka luin n. 1970 -luvun puolivälissä. Kirja lienee ollut myynnissä samaan aikaan kuin Vicroria Holtin Myöhään tulee kevät, Tammi. Kirjassa…

Kysytty

Etsin kirjaa, jonka luin n. 1970 -luvun puolivälissä. Kirja lienee ollut myynnissä samaan aikaan kuin Vicroria Holtin Myöhään tulee kevät, Tammi.
Kirjassa taidemaalarin tytär Maud? asuu naisiinmenevän isänsä ja invalidi-äitinsä kanssa Lontoossa hienostoalueella (Kensington?) ehkä 1900 -luvun alkupuolella. Maud menee, karattuaan ensin toisen miehen kanssa, lopulta naimisiin Horace? Ponsonbyn kanssa ja saa tyttären. Kirjan lopussa vanhan Maudin luo saapuu isän avioton tytär/tyttärentytär.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja lienee Dorothy Edenin Elämä kulkee ohi (Tammi, 1970). Kensingtonin Melbury Squarella asuu kuulu muotokuvamaalari Sir James Lucie, jolla on invalidivaimo ja tytär Maud. Maud rakastuu nuoreen runoilijaan Guy Beauchampiin ja karkaa kotoaan lähteäkseen tämän mukaan, mutta kaikki ei sujukaan niin kuin on suunniteltu: tyttärestään mustasukkainen Sir James juonittelee parin eroon toisistaan, ja karkaamisyrityksensä aikaansaaman skandaalin jälkeen muuttunut Maud päätyy puolisoksi kuivakiskoiselle pörssimeklarille Horace Ponsonbylle.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_10794