Etsin kirjaa, joka kertoo pintamaasta, siis maailmasta, jossa on vain kaksi ulottuvuutta. Olettaisin sen kuuluvan scifi-kirjoihin. Pintamaa-haku ei tuottanut…

Kysytty

Etsin kirjaa, joka kertoo pintamaasta, siis maailmasta, jossa on vain kaksi ulottuvuutta. Olettaisin sen kuuluvan scifi-kirjoihin. Pintamaa-haku ei tuottanut tulosta ja tekijää en muista. Muistelen, että kirjan nimi oli nimenomaa Pintamaa, mutta se saattaa olla joku muukin. Kirja ei ole ihan uusi ja käsittääkseni se on aika tunnettu alallaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat varmaan englantilaisen Edwin Abbott Abbottin kirjaa Tasomaa: moniulotteinen romanssi. Se julkaistiin 1997 Kimmo Pietiläisen suomentamana, kustantaja on Terra Cognita. Teoksen saatavuuden voit tarkistaa Turun kaupunginkirjaston Aino-aineistotietokannasta http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1121856988 . Kirja on tieteiskirjallisuuden klassikoita, satiiri, joka ilmestyessään v. 1884 ivasi oman aikansa viktoriaanista yhteiskuntaa, mutta joka on aina ajankohtainen kuvatessaan ihmisten henkistä, fyysistä ja yhteiskunnallista rajoittuneisuutta.