Etsin kirjaa, joka käsittelee niitä esperantonharrastajia, jotka joutuivat 1930-luvun Saksassa natsien vainon kohteeksi. Kirja on muistaakseni…

Kysytty

Etsin kirjaa, joka käsittelee niitä esperantonharrastajia, jotka joutuivat 1930-luvun Saksassa natsien vainon kohteeksi. Kirja on muistaakseni englanninkielinen ja olen nähnyt sen vuonna 1996 Oulun kaupunginkirjastossa. Sieltä ei kuitenkaan teosta enää löytynyt, joten se lienee poistettu kokoelmista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulrich Lins on kirjoittanut esperantonkielisen teoksen La dangera lingvo: studio pri la persekutoj kontrau esperanto.
Tämä teos on aikanaan kuulunut Oulun maakuntakirjaston kokoelmiin.

Saksankielinen käännös löytyy Tampreen yliopiston kirjastosta:
Lins, Ulrich: Die gefährliche Sprache : die Verfolgung der Esperantisten unter Hitler und Stalin. Gerlingen : Bleicher, 1988.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eivätkös esperantistit olleet vainottuja Stalinin Neuvostoliitossakin? Mitä pahaa kielen harrastamisessa on?