Etsin kirjaa ja se sijoittuu toisen maailmansodan aikaan. Kirja on vakoilu-, seikkailu ja rakkausromaani. Ratkaisun tuo kudin - päähenkilö keksii että…

Kysytty

Etsin kirjaa ja se sijoittuu toisen maailmansodan aikaan. Kirja on vakoilu-, seikkailu ja rakkausromaani. Ratkaisun tuo kudin - päähenkilö keksii että kutimeen on kätketty vastavakoilun koodistoa. Kirja on käännösromaani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laitoin kysymyksen Suomen kirjastojen väliselle postituslistalle, ja kollegoilta tuli joitakin ehdotuksia.

Ehdotuksina annettiin Agatha Christien ”He tulivat Bagdadiin”, joka sijoittuu tosin toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan, ja jo 1800-luvulla ilmestynyt Charles Dickensin ”Kaksi kaupunkia”, joka kyllä ajan puolesta menee kovin pitkälle. Saattaisiko kyse olla jommastakummasta? Hiukan samanlaisia ovat Alistair MacLeanin ”Pako yli Jaavanmeren”, jossa mikrofilmi on lankavyyhdissä, ja 1940-luvulle ennen Intian itsenäistymistä sijoittuva M. M. Kayen ”Kuolema Kashmirissa”, jossa kooditiedosto on kätketty helmistä tehtyyn oviverhoon.