Etsin kiitospuheita käsittelevää tai kiitospuheita sisältävää kirjaa. Ellei tällaista löydy, niin puheenteko-ohjekirjakin auttaa. Asun Lohjalla.

Kysytty

Etsin kiitospuheita käsittelevää tai kiitospuheita sisältävää kirjaa. Ellei tällaista löydy, niin puheenteko-ohjekirjakin auttaa. Asun Lohjalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teosta, joka käsittelisi yksinomaan kiitospuheita en onnistunut löytämään. Yleisistä puhetaito-oppaista löytyy kyllä ohjeita kiitospuheisiinkin. Esim. teoksen "Sano sinäkin 2" / toim. Kyllikki Alajärvi, Wsoy 1988, s.53 on luku "Tilannepuheet luovat tunnelmaa", jossa on ohjeita myös kiitopuheeseen. Kaarina Heiskan kirjan "Puheviestintä", W+G, 1986, sivulla 48 on kappale "Kiitossanat". Myös Antero Ahon "Kokous- ja neuvottelutaito"-toksessa, WSOY, 1989, on pitkähkö luku "Suullisia esityksiä", jossa annetaan ohjeita esiintymiseen eri tilanteissa. Uudempia puheviestintään liittyviä teoksia, joiden sisältöä en valitettavasti pystynyt tarkistamaan, ovat esim. Malcolm Kushnerin "Esitystaito keltanokille", Satku,2000 ja Anneli Kansasen "Puheviestinnän perusteet", WSOY, 2000.