Etsin keskiaikaisten ranskankielisten truveerien (eng/ransk. "trouvère") käännöksiä nykykielille muinaisranskasta (kaikki kelpaa). En ole löytänyt juuri mitään…

Kysytty

Etsin keskiaikaisten ranskankielisten truveerien (eng/ransk. "trouvère") käännöksiä nykykielille muinaisranskasta (kaikki kelpaa). En ole löytänyt juuri mitään tällaista teosta, jossa käännöksiä pölisi... Voitteko auttaa?

Truveerien aikakausi 1100-1300-luku, olivat runoilijoita.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Truveerien tekstejä nykykielillä löytyy helpoimmin äänilevyjen tekstilipukkeista. Esimerkiksi suomalainen Oliphant-yhtye on levyttänyt truveerien lauluja, ja levyjen tekstilipukkeissa ovat laulujen sanat myös esimerkiksi englanniksi ja suomeksi. Truveerien lauluja voit etsiä kirjastojen tietokannoista asiasanalla truveerit ja rajata hakua esimerkiksi aineistolajilla tai -tyypillä. Myös nimeltä tunnettujen truveerien nimiä voit käyttää hakusanoina (esim. Adam de la Halle, Gace Brulé). Aineiston kuvailutiedoista pitäisi ilmetä esimerkiksi cd-levyjen esityskieli, mutta myös tekstilipukkeen sisältö (esimerkiksi: "Laulujen sanat tekstilipukkeessa: ranska, englanti, suomi.")

Truveereja: http://muhi.siba.fi/xwiki/bin/view/Muhi/View?id=kesk_ritari4

cd Oliphant: Joie fine : hurskaita truveerilauluja 1200-luvulta (Alba Records, 2006)

cd Gace Brulé: Gace Brulé / Oliphant (Alba Records, 2004)