Etsin kaunokirjallisuutta/esseitä, joka sisältää asioiden listaamista (numeroilla tai ilman). Listausta löytyy ainakin Miia Kankimäen ja Maggie Nelsonin…

Kysytty

Hei! Etsin kaunokirjallisuutta/esseitä, joka sisältää asioiden listaamista (numeroilla tai ilman). Listausta löytyy ainakin Miia Kankimäen ja Maggie Nelsonin kirjoista. Kuulemma myös Susan Sontagilta, mutten tiedä missä teoksessa - olisiko tästä ja kaikenlaisista muista kirjoista vinkkejä? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mia Kankimäen käsittelemä Sei Shōnagonin ”Tyynynaluskirja” (tulossa suomeksi) on tietysti se klassikko. En tiedä voidaanko kaikkia numeroituina eteneviä tekstejä pitää varsinaisesti listoina, mutta Sontagilla ainakin ”Muistiinpanoja campista” on tällainen: https://nuorivoima.fi/lue/kesaklassikko/muistiinpanoja-campista

Nick Hornbyn romaanissa ”Uskollinen äänentoisto” päähenkilö tekee erilaisia top-listoja. Lyhyemmästä suomennetusta proosasta tulee mieleen Georges Perecin ”Suuntaa-antava luettelo nestemäisestä ja kiinteästä ravinnosta, jonka olen niellyt vuoden tuhatyhdeksänsataaseitsemänkymmentäneljä aikana” (Granta 1, 2013).

Muilla kielillä Natalia Ginzburgin tekstissä He and I (italiasta englanniksi kokoelmassa The Little Virtues, en tiedä onko suomennettu) listaaminen on keskeistä, samoin Jamaica Kincaidin novelli Girl on lista: https://www.newyorker.com/magazine/1978/06/26/girl
Ehkä vähän sivuun, mutta romaaneista esimerkiksi Enrique Vila-Matasin Bartleby ja kumppanit on kirja, joka on muodoltaan lista numeroituja alaviitteitä.

Carmen Maria Machadon novellissa ”Inventaario” kirjoitetaan listoja. Myös koko novelli itsessään on lista. Löytyy teoksesta Kahdeksan puraisua.

Erlend Loen kirjassa ”Supernaiivi” on useita erilaisia listoja/listauksia esim. ihmisen sisällä olevista asioista ja asioista, joista päähenkilö tietää paljon.

Tietokirjapuolella Umberto Ecolla on esseeteos ”Vertigine della lista” (käännetty englanniksi: The infinity of lists)

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolelta esimerkiksi Hannu Hirvosen ”Listahirmut”-kirjoissa tehdään listauksia eri elämänalueilta. Ainakin kirjojen huumori sopii kaikenikäisillekin.

... sanoin Meg Cabotin "Allien tyttösäännöt" -sarjassa alakouluikäinen päähenkilö listaa kokemustensa perusteella vihkoonsa sääntöjä ystävyyteen ja elämään ylipäänsä.