Etsin kaunokirjallisia teoksia, jotka käsittelevät vanhemman kuolemaa (tai yleensä kuolemaa) 5-7-vuotiaan lapsen näkökulmasta.

Kysytty

Etsin kaunokirjallisia teoksia, jotka käsittelevät vanhemman kuolemaa (tai yleensä kuolemaa) 5-7-vuotiaan lapsen näkökulmasta. Etsin siis aikuisten romaaneja (tai novelleja) tai mahdollisesti myös kirjailijan koko tuotantoa, johon olisi vahvasti vaikuttanut vanhemman menetys hieman ennen kouluikää tai juuri koulua aloittaessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lasten ikää en saanut rajattua alle kouluikäisiin, mutta lapsena koetusta surusta on kyllä kirjoja.

Ensimmäisenä tulevat mieleeni Astrid Lindgrenin Veljeni leijonamieli ja Aapelin Pikkupietarin piha.

Klassikoissa on myös monia orpouden kuvauksia esim. Dickens: Oliver Twist, Dostojevski: Netotška Nezvanova ja Montgomeryn Anna Kirjat.

Tein Helmetissä tarkennetun haun aihesanoilla Lapsikuvaukset ja kuolema. Helmet

Haku löysi esim. Minna Canth:Kertomuksia, Hannu Väisänen: Vanikan palat ja Niccolò Ammaniti :Taivaan ja maan väliltä.

Muistelmista löytyy myös muutamia lapsuuden surusta kertovia kirjoja esim. Pauliina Aminoff: Äiti meidän : tosielämän selviytymistarina, Joonas Berghäll: Vaaleanpunainen kirje  ja Amos Oz:Tarina rakkaudesta ja pimeydestä. Myös Reko ja Tiina Lundanin kirja Viikkoja, kuukausia voisi olla lukulistalla.

Myös haastattelukirjoja voisi katsoa esim. Hän on kanssani kumminkin : vanhempansa menettäneet lapset ja nuoret kertovat / koonnut Suzanne Sjöqvist