Etsin kaunokirjallisia teoksia erilaisuudesta. Kyse ei ole vammaisuudesta tai sukupuoli-identiteetistä eikä pakolaisuudesta vaan massasta poikkeavasta oman…

Kysytty

Etsin kaunokirjallisia teoksia erilaisuudesta. Kyse ei ole vammaisuudesta tai sukupuoli-identiteetistä eikä pakolaisuudesta vaan massasta poikkeavasta oman tien kulkijasta, sivullisuutta kokevasta ihmisestä. Sinuhe egyptiläinen oli yksi sellainen. Mitä muita voisi olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi nämä romaanit kertovat sivullisuudesta kukin omalla tavallaan:

Kristina Carlson: William N. päiväkirja
Muriel Barbery: Siilin eleganssi
Anne Brontë: Agnes kotiopettajatar
Lars Gustafsson: Mehiläishoitajan kuolema
Truman Capote: Aamiainen Tiffanylla
Michel Houellebecq: Maasto ja kartta
Reidar Palmgren: Sudenmarja

Helmet-hakua www.helmet.fi voit käyttää niin, että laitat hakusanaksi jonkin näistä kolmesta sivullisuus/ulkopuolisuus/vieraantuminen and kaunokirjallisuus, niin saat varsin runsaasti teemaa käsitteleviä kirjoja. Myös Kirjasammosta voi etsiä näillä samoilla hakusanoilla www.kirjasampo.fi.

Ulkopuolisuuden teemasta on myös kysytty täällä aikaisemmin. Tässä vastaus: http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=90631465-c756-451…