Etsin kauno- ja tietokirjallisuutta, joka käsittelee vähemmistöstressiä ja huijarisyndroomaa. Erityisesti minua kiinnostaa vammaisuuteen, etnisyyteen ja…

Kysytty

Hei,

etsin kauno- ja tietokirjallisuutta, joka käsittelee vähemmistöstressiä ja huijarisyndroomaa. Erityisesti minua kiinnostaa vammaisuuteen, etnisyyteen ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvä uusi kirjallisuus sekä työelämää ja politiikkaa ja valtaa käsittelevät teokset.

Olen kiinnostunut sekä suomenkielisestä, ruotsinkielisestä ja englanninkielisestä kirjallisuudesta.

Vastaus

Vastattu

Tässä muutamia ehdotuksia. Tarkempia suosituksia varten suosittelen Helmet-kirjastojen Lukuvalmentaja-palvelua: https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Kirjaston_Lukuvalmentaja

Tietokirjoja ja esseitä vähemmistöstressistä, syrjinnästä ja huijarisyndroomasta:

Janne Ahjopalo & al.: Rakastan ihmistä – Keskusteluja biseksuaalisuudesta (2020)

Petteri Eerola & al.: Perhe ja tunteet (2018)

Elina Ekholm ja Antti Teittinen: Vammaiset nuoret ja työntekijäkansalaisuus – Osallistumisen esteitä ja edellytyksiä (2014)

Anna Elomäki & al.: Tasa-arvopolitiikan suunnanmuutoksia – talouskriisistä tasa-arvon kriiseihin (2020)

Koko Hubara: Ruskeat tytöt (2017)

Jenni Janakka: Röyhkeyskoulu (2019)

Tina Mattsson: Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis (2015)

Jennifer Nash: Black feminism reimagined – after intersectionality (2019)

Susi Nousiainen: Sukupuoleen katsomatta – Kuinka kohdata monimuotoisuus (2020)

Mia Puolimatka: Itsemääräämisoikeuden kahdet kasvot (2020)

Liisa Tuovinen & al.: Saanko olla totta? Sukupuolisen moninaisuuden kohtaaminen (2011)

Kaunokirjallisuutta:

Chimamanda Ngozi Adichie: Kotiinpalaajat

Petina Gappah: Muistojen kirja

Jonas Jonasson: Lukutaidoton joka osasi lukea

Toni Morrison: Sinisimmät silmät, Armolahja ja muut romaanit

Emmi Nieminen ja Johanna Vehkoo: Vihan ja inhon internet (sarjakuva)

Iida Rauma: Seksistä ja matematiikasta

Pajtim Statovci: Tiranan sydän