Etsin Kaarina Maununtyttärestä kuningas Eerikistä kertovaa balladia. Laulu alkaa: sydämeen jo kaunehimman Hämeen suvi Suomeen saapui kukkineen. Siellä kaunis…

Kysytty

Etsin Kaarina Maununtyttärestä kuningas Eerikistä kertovaa balladia. Laulu alkaa: sydämeen jo kaunehimman Hämeen suvi Suomeen saapui kukkineen. Siellä kaunis Kaarina käy kirkkoon järven rannan tietä luuttuineen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu "Kaarina ja kuningas" alkaa: "Sydämeen jo kaunehimman Hämeen suvi Suomen saapui kukkineen". Laulussa Kaarina käy puistoon, ei kirkkoon. Laulun on säveltänyt Hugo Ingelius (1853-1899) ja tämän sanoituksen on tehnyt Saukki eli Sauvo Puhtila. Sen ovat levyttäneet Annikki Tähti ja Vieno Kekkonen. Tämä sanoitus sisältyy vihkoseen ”Toivelauluja : kokoelma suosittujen laulujen ja iskelmien tekstejä”, osaan 32 (toimittanut Kullervo; Fazerin musiikkikauppa, 1958).

Laulun alkuperäinen nimi on "Kung Erik" ja sanoittaja Carl Snoilsky. Siihen on olemassa toinenkin suomenkielinen sanoitus, joka alkaa: ”Viirit liehuu, venhot vettä vierii” tai ”Viirit liehuin venhot vettä vierii”. "Suuren toivelaulukirjan" osassa 8 se on nimellä "Erik soittaa" ilman sanoittajan nimeä, mutta joissakin julkaisuissa sanoittajaksi on merkitty Alpo Noponen. Sama sanoitus löytyy myös nimillä "Kuningas Erik" ja ”Kuningas Eerik”.

Annikki Tähti: Kaarina ja kuningas YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=iZtIQuxbEOI