Etsin joulurunoa, jonka loppuosa on unohtunut. Tekijää en muista.Se oli v. 1964 kolmannella luokalla käytetyssä lukukirjassa. Senkin nimi on unohtunut. Runon…

Kysytty

Etsin joulurunoa, jonka loppuosa on unohtunut. Tekijää en muista.Se oli v. 1964 kolmannella luokalla käytetyssä lukukirjassa. Senkin nimi on unohtunut. Runon alku:

Hiljaista on, aamuhämärää.
Äiti pienokaiset herättää.
Korskuen vartoo Ruuna luona portaiden.
Huurrepuu aamukulkijoita kummeksuu.....

Vastaus

Vastattu

Jouluinen runonne on Ester Ahokaisen kirjoittama Jouluaamuna. Lukukirja, johon tämä sisältyy, on Urho Somerkiven ja Engun Rauhamaan Lasten kolmas lukukirja (Otava, 1959).

2 ääntä

Kommentit

Kysyjä kertoo sentään, minä vuonna lukukirjaa oli käytetty koulussa, vieläpä vuoden tarkkuudella. Minkähän vuoksi hän ei voi täsmentää, oliko kyseessä kansakoulun vai oppikoulun kolmas luokka? Noihin aikoihin oli 10 - 14-vuotiaista jo merkittävä osa oppikoulussa, paikoin ehkä puolet ikäluokasta.