Otsikko
Etsin joululaulua, jossa lapsi ja äiti laulaa. Menee jotenkii näin: ”Kerro äiti kuinka monta yötä jouluun on, milloin piparkakut aloitamme leipomaan, kuinka…

Kysytty

Etsin joululaulua, jossa lapsi ja äiti laulaa. Menee jotenkii näin: ”Kerro äiti kuinka monta yötä jouluun on, milloin piparkakut aloitamme leipomaan, kuinka monta yötä jouluun vielä on?” Äiti laulaa vastauksen ”Piparkakut voimme paistaa vaikka heti huomenna. Joulu joutuu kyllä kunhan aika on”. Laulu ollut 80-90 luvulla c-kasetilla.

Vastaus

Vastattu

Laulu on nimeltään "Tulis jo joulu" ja sen on säveltänyt ja sanoittanut Maija-Liisa Könönen. Laulussa lapsi ja äiti laulavat vuorotellen. Laulu alkaa: "Äiti kerro miten pitkä aika jouluun on... äiti monta yötä jouluun vielä on". Äiti laulaa: "...piparkakut voimme alkaa vaikka heti huomenna. Joulu joutuu kyllä kunhan aika on."

Laulusta ei ole julkaistu nuottia. Sen ovat levyttäneet Mai-Lis Könönen (äiti), Nina Lehtimäki (lapsi) ja Lasse Könösen studio-orkesteri. Tämä esitys löytyy seuraavilta C-kaseteilta:

Joulun aikaan : uusia ja vanhoja joululauluja (Minimusic, [1981])

Hyvää joulua! : 16 kauneinta joululaulua (Minimusic, [1983], Minimusic MIC132)

Tonttumetsän superjoulu : joulun ajan musiikkia (Minimusic, [1988])

Hyvää joulua! : 16 kauneinta joululaulua ([Minimusic], 1994, Sound Cat MIC-284)

Ja YouTubesta laulun voi kuunnella täältä: https://www.youtube.com/watch?v=zEvlnq-ajqM

2 ääntä

Kommentit

Ihanaa että tämä laulu löytyi, lapsuudenmuisto jota olen etsinyt pitkään. Tiedätkö, samalla kasetille oli myös laulu, joka meni jotenkin näin;

Ukko kuu on yöllisellä vaelluksellaan.

Paperille mietteet siirtyy, käsi hento, kynä piirtää

sitä mitä huolestunut sydän tajuaa.

Kiltti, rakas, joulupukki korvatunturin

tiedät että uuden nuken lahjaks toivoisin.

Tiedät että uuden takin, hiihtokengät, tupsulakin

tarvitsen mut sentään niistä nyt mä luovunkin.

----, nukke, tupsulakki, kengät niitä en

pyydä sulta lahjaksi nyt muuta tarvitsen

lahja on se parhain vasta, jos saan äidin sairaalasta

Mikä on tämän laulun nimi ja onko sitä nauhoitettuja jossakin?

Etsimäsi laulu on nimeltään "Kirje Korvatunturille". Se alkaa: "Taivaan tähdet välkettänsä luovat ylle maan". Yleisradion Fono-tietokannan mukaan sen on säveltänyt Toivo Kärki ja sanoittajat ovat Reino Helismaa ja Veli-Juhani. Veli-Juhani on Bror Wiikin pseudonyymi. Laulu löytyy monilta äänitteiltä, tunnetuin esittäjä on Kauko Käyhkö. Tässä linkki hänen esitykseensä:
https://www.youtube.com/watch?v=7vqoXI7Y-yM