Etsin jotain samantyylistä tietokirjallisuutta (suomeksi tai englanniksi) kuin David Grannin "Z - Amazonin kadonnut kaupunki" tai Peter Hopkirkin "Silkkitie -…

Kysytty

Etsin jotain samantyylistä tietokirjallisuutta (suomeksi tai englanniksi) kuin David Grannin "Z - Amazonin kadonnut kaupunki" tai Peter Hopkirkin "Silkkitie - Tutkimusmatkailijat kadonneiden kaupunkien ja aarteiden jäljillä Kiinan Keski-Aasiassa". Sellaisia siis, joissa etsitään ja/tai tutkitaan kadonneita kaupunkeja, kulttuureita tai aarteita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokannasta etsittäessä hakusanoilla "tutkimusmatkat", "tutkimusmatkailijat" ja "tutkimusretkikunnat" löytyy paljon kirjallisuutta tutkimusretkistä. Useimmiten kyseessä ovat historialliset matkat aikoinaan tuntemattomiin maailmankolkkiin, kuten Aasiaan, Afrikkaan ja Etelämantereelle.

Kirjaston hyllypaikasta 40.8 löytyy matkakuvauksia, niiden joukossa on myös tutkimusretkikirjallisuutta. Hyllypaikasta 99.14 löytyy tutkimusmatkailijoiden elämäkertoja.

Se, ovatko kirjat samantyylisiä kuin mainitsemasi, selviää vain lukemalla. Hyvään lukukokemukseen vaikuttaa merkittävästi kirjoittajan tyyli ja taidot. Hakutuloksessa voi olla mukana puisevaakin tutkimuskirjallisuutta. Osa kirjoista on matkapäiväkirjoja. Alla muutama ehdotus kirjoista, jotka vaikuttavat tutustumisen arvoisilta ja mielenkiintoisilta.

Bergreen, Laurence: Yli maan ääreen (kertoo löytöretkistä ja merimatkoista)
Darwin, Charles: Beaglen matka (kertoo Darwinin tutkimusmatkoista)
Fawcett, Percy Harrison: Kultaista kaupunkia etsimässä (tutkimusmatkailija, josta Z - Amazonin kadonnut kaupunki kertoo)
Milton, Giles: Muskottisota (kertoo maustesaarien etsinnästä 1500-1600 -luvuilla)
Polo, Marco: Marco Polon matkat
Wallach, Janet: Aavikon kuningatar (tutkimusmatkailija Gertrude Bellin elämäkerta)
Wallin, Georg August: Aavikon vaeltaja: elämä ja päiväkirjat
Wilkinson, Alec: The ice balloon: one man's dramatic attempt to discover the North Pole by balloon