Etsin Japanilaista tarinaa joka kertoo pienestä tytöstä joka sairastaa leukemiaa (muistaakseni), hän on sairaalassa ja tietää kuolevansa pian. Hän alkaa…

Kysytty

Etsin Japanilaista tarinaa joka kertoo pienestä tytöstä joka sairastaa leukemiaa (muistaakseni), hän on sairaalassa ja tietää kuolevansa pian. Hän alkaa tekemään paperikurkia, tavoitteena on 1000 kurkea ennen kuin hän kuolee. En tiedä tekijää, enkä tarinan nimeä, joten olen hieman epätoivonen. Olen yrittänyt hakea eri hakusanoilla, sekä lasten- että aikuistenkirjoista, mutta ei löydy. Mistä voisin saada apua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainitsemasi tarina on todellisuuspohjainen. Sadako Sasaki niminen japanilainen pikkutyttö (s. 1943)sairastui 11 vuoden ikäisenä leukemiaan Hiroshimaan pudotetun atomipommin aiheuttaman säteilyn jälkiseurauksena ja kuoli lokakuussa 1955 12 vuoden ikäisenä. Vanhan japanilaisen tarun mukaan jumalat toteuttavat yhden toiveen, jos toivoja taittelee tuhat paperikurkea. Sadako toivoi luonnollisesti paranevansa ja alkoi taitella paperikurkia tavoitteenaan tuhat kurkea.
Sadakosta ja hänen paperikurjistaan on sittemmin tullut kansainvälisiä rohkeuden, periksiantamattomuuden ja rauhan symboleja .Sadakolle pystytettiin muistomerkki Hiroshiman rauhan puistoon v.1958. Sadakosta kerrotaan mm. nettisivulla
http://www.sadako.org/sadakostory.htm
Eleanor Coerr on käyttänyt Sadakon tarinaa kirjassaan Sadako and thousand paper cranes ja Karl Bruckner kirjassaan Sadako will leben (suom. Sadako tahtoo elää). Molemmat löytyvät pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet-tietokannasta http://www.helmet.fi