Etsin islantilaista kirjailijaa (mies), kirjoittanut lyriikkaa mm. Islannin mytologiasta. Kirjailijasta ollut artikkeli Suomen Kuvalehdessä 10-15 vuotta sitten.

Kysytty

Etsin islantilaista kirjailijaa (mies), kirjoittanut lyriikkaa mm. Islannin mytologiasta. Kirjailijasta ollut artikkeli Suomen Kuvalehdessä 10-15 vuotta sitten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestä ei ilmennyt, koska kirjailija on elänyt. Myöskään artikkelitietokanta Aleksista ei löytynyt Suomen Kuvalehden 10-15 vuotta vanhaa artikkelia aiheesta.

Vuosina 1179-1241 Islannissa eli runoilija ja historioitsija Snorri Sturluson, joka toimi Islannin laamannina eli yleiskäräjien puheenjohtajana. Paremmin hänet kuitenkin tunnetaan runoilijana ja muinaispohjoismaisen mytologian tuntijana. Hänen teoksiaan ovat mm. suullisiin tarinoihin, skaldien runoihin ja kirjoitettuun historiaan pohjautuva teos Heimskringla (Norjan kuningassaagat I-III) ja hänen kokoamansa Proosa-Edda. Snorri Sturlusonista on muutaman rivin maininta vuoden 1993 Suomen Kuvalehden numerossa 1 sivulla 23. Helsingin kaupunginkirjastosta löytyy useita hänen teoksiaan, mm. suomeksi. Jos Snorri Sturluson ei ole etsimäsi kirjailija, kysyisitkö uudelleen ja jos mahdollista kertoisit, koska kirjailija on elänyt.