Etsin hyvälaatuista karttaa Sundasalmesta ennen Krakataun tulivuorenpurkausta 1883.

Kysytty

Etsin hyvälaatuista karttaa Sundasalmesta ennen Krakataun tulivuorenpurkausta 1883. Hyvälaatuisella tarkoitan sellaista, josta erottaa paikan nimet ja pienemmät saaret. Mistä mahtaisin löytää sellaisen.

Vastaus

Vastattu

Löysin pari ehdokasta. Karttojen laadusta en pysty sanomaan muuta kuin että toivotaan parasta.

Ensimmäinen ja kenties helpoiten saavutettava löytyi Finna.fi haulla Merimuseon arkistomateriaaleista. "fyysinen kuvaus: Sundan salmen kartta. Kartan yläreunassa teksti: Sunda strait. Julkaisija James Imray & son. Kartan numero 169." Hakutulos

WorldCat-haulla löytyi vielä muutama osuma, joista ensimmäinen vaikuttaa lupaavalta. "Manuscript trace of self-recording tide gauges in Algoa Bay and Port Alfred, Cape Colony showing the waves caused by the earthquake at Krakatoa, Straits of Sunda, August 1883." Se näyttäisi olevan Scotlandin kansalliskirjastossa. Hakutulos