Etsin historiallista romaania. Luin sen joskus ajat sitten mutta nimi on hävinnyt mielestä. - sijoittuu 700-luvun Italiaan tai Roomaan - draama -…

Kysytty

Etsin historiallista romaania. Luin sen joskus ajat sitten mutta nimi on hävinnyt mielestä.

- sijoittuu 700-luvun Italiaan tai Roomaan
- draama
- omaelämänkerran kaltainen (muistaakseni)

Muutenkin kiinnostaisi historialliset romaanit jotka on sijoitettu ensimmäiselle kristilliselle vuosituhannelle Eurooppaan, sanotaanko 400-luvusta eteenpäin. Poislukien Kuningas Arthur tarinat tai viikingit. Kiitos! :)

Vastaus

Vastattu

700-luvun Italiaan tai Roomaan sijoittuvia suomen kielellä saatavilla olevia historiallisia romaaneja ei haaviini tarttunut kuin yksi: Eyvind Johnsonin Hänen armonsa aika.

Jos kuningas Arthurin tarupiiriin kuuluvat ja viikinkiaiheiset romaanit jätetään laskuista, ensimmäiseen vuosituhanteen vuodesta 400 eteenpäin ajoittuvia Eurooppaan sijoittuvia kirjoja jää tarjottavaksi todella niukasti. Kotimaisilta kirjailijoilta löytyy jonkin verran muinaisen Suomen kuvauksia. Toiselle vuosituhannelle tultaessa valinnanvaraa alkaa olla huomattavasti enemmän - sitä enemmän, mitä pitemmälle ajassa edetään, mutta jo vuosilta 1000-1100 luettavaa on helpompi löytää kuin sitä välittömästi edeltäviltä vuosisadoilta. Vuosituhannen alkupuolelta ristiretket ovat verrattain suosittu aihe.

Toivottuun ajanjaksoon sijoittuvat esimerkiksi näiden romaanien tapahtumat:
Donna Woolfolk Cross, Paavi Johanna
Felix Dahn, Attila
Felix Dahn, Felicitas
Arvi Järventaus, Maahantulo : kertomus unkarilaisten maanvalloituksen ajoilta

Myös Puolan alueelle sijoittuva Isaac Bashevis Singerin Peltojen kuningas saattaisi ehkä juuri ja juuri asettua tähän periodiin. Tarkkaa ajankohtaa kirjassa ei määritellä, mutta sen voisi karkeasti ajoittaa 300-400-luvulle.

Lähdeaineistoa:
Maarit Helén, Historiallisia romaaneja ja ajankuvia. 3
Juri Nummelin, Historiallisen romaanin taitajia. 1
Juri Nummelin, Historiallisen romaanin taitajia. 2