Etsin historiallista romaania, joka sijoittuisi keskiajan linnoihin ja ylhäistöön. Kirjassa saisi olla paljon juonittelua, petoksia, rakkautta. Päähenkilönä…

Kysytty

Hei etsin historiallista romaania, joka sijoittuisi keskiajan linnoihin ja ylhäistöön. Kirjassa saisi olla paljon juonittelua, petoksia, rakkautta. Päähenkilönä mieluiten nuori henkilö. En ole onnistunut löytämään tämän tyyppistä kirjaa joten onko yhtään ehdotuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kristiina Vuoren Näkijän tytär, Kaari Utrion Sunneva ja Philippa Gregoryn Valkoinen kuningatar saattaisivat sopia kuvaukseesi. Helmet-hausta

Kysymykseen keskiaikaan sijoittuvista romaaneista on myös vastattu kattavasti vuonna 2010: http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=6977b455-ccba-4e1…

5 ääntä

Kommentit

Anya Setonin teos "Katherine" sopii teemaan, päähenkilö on Katherine de Roet, myöh. Swynford, lopuksi John of Gauntin puoliso ja Lancasterin herttuatar, joka on sukututkimuksellisesti merkittävä henkilö Englannin ja Skotlannin historiassa ja monien myöhempien aatelisten, jopa nykyistenkin, esiäiti ja esim. Ruusujen sodan ja Stuartien taustalla. Seton oli aikansa arvostetuimpia historiallisen romaanin kirjoittajia.
Jan Westcottin teos "Armollinen kuningatar" (päähenkilö Katariina Parr), kuvaa Henrik VIII:n eloonjäänyttä kuningatarta, Varsinainen juonittelutarina, jonka ajankohta tosin sijoittuu jo uuden ajan puolelle, 1500-luvulle.

Vielä lisähuomautus: Katherine de Roet´n ja Lancasterin herttuan John of Gauntin, Englannin kuninkaan Edward III:n pojan, suhde on tosiasia. Heidän rakkaustarinansa kesti ainakin 20 vuotta, jona aikana Katherine välillä vetäytyi omilleen. Lopuksi heidät vihittiin John Gauntin toisen virallisen puolison kuoltua, ja heidän lapsensa virallistettiin. Sekä Henrik VIII että hänen viimeinen kuningattarensa, Katariina Parr, olivat parin jälkeläisiä muutamaa sukupolvea myöhemmin. Ladystä on kirjoitettu myöhemmin teos nimeltä Katherine Swynford: the Story of John Gaunt and his Scandalous Duchess, tekijä Alison Weir, jolla on ollut käytössään uudempaa tutkimustulosta kuin Setonilla.