Etsin Hilkka-valssin nuotteja. Säveltäjä on luultavasti Unto Mononen, mutta en ole täysin varma. Olen etsinyt jo monesta paikasta, mutta sen nimistä en ole…

Kysytty

Etsin Hilkka-valssin nuotteja. Säveltäjä on luultavasti Unto Mononen, mutta en ole täysin varma. Olen etsinyt jo monesta paikasta, mutta sen nimistä en ole löytänyt, joten voisikohan se olla jollain muulla nimellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viola-tietokannasta en löytänyt yhtään Hilkka-nimisen valssin nuottia, mutta äänitteenä löytyi kahden säveltäjän tuonniminen valssi:
(1) Kaj Pahlman: Hilkka (levytetty 1960, tämä on soitinsävellys)
(2) Viljo Marttila: Hilkka (Ulla Ylisen sanat, levyttänyt Mauno Lampimäki vuonna 1987)

Unto Monosen sävellysten joukosta en löytänyt oikein mitään Hilkka-aiheista laulua.

On myös vaikea arvata, millä muulla nimellä voisi kulkea valssi, jossa Hilkasta puhutaan. Yritin etsiä Hilkan eri taivutusmuodoilla, mutta ei tärpännyt. Yhden sanan perusteella etsiminen on aina hankalaa, alkusanojen tai kertosäkeen muistaminen voisi auttaa. Hilkka-sanalla voidaan viitata tytönnimen lisäksi myös päähineeseen.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

2 ääntä

Kommentit

Minä olen tallentanut YouTubeen Mauno Lampimäen esityksen Hilkka-valssista. Siellä on koko LP-levy Viljo Marttilan sävellyksiä ja Ulla Ylisen sanoituksia.