Etsin Helsingin Hakaniemessä 1970-luvulla sijainnutta lastenkotia.

Kysytty

Hei! Etsin Helsingin Hakaniemessä 1970-luvulla sijainnutta lastenkotia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupungin sosiaalihuollon keskusarkistosta löytyi tieto lastenkodista:

Kyseessä on Barnavårdsföreningen i Finland / Kallion lastenkoti joka on toiminut myös 1970- luvulla. Kyseessä ei ole Helsingin kaupungin lastenkoti, vaan kaupunki on ostanut ostopalveluna palveluita.

Helsingin kaupungin lastenkodit 1970-luvulla löytyvät mm. kunnalliskertomuksista, niistä ei löydy lastenkotia Hakaniemestä

1974 s. 253 luettelo Helsingin kaupungin lastenkodeista. Näistä ei näytä mikään sijaitsevan Hakaniemessä https://www.hel.fi/static/tieke/digitoidut_asiakirjat/helsingin_kunnall…

ja 1971 s. 139-140 lista on sama, https://www.hel.fi/static/tieke/digitoidut_asiakirjat/helsingin_kunnall…

1956 Kalliossa ollut Kallion nuorisokoti, Wallininkatu 4, joka on perustettu 1956 https://www.hel.fi/static/tieke/digitoidut_asiakirjat/helsingin_kunnall…

Wallininkadun ja Toisen linjan tienoilla on sijainnut aikoinaan lastenhoitoyhdistys Barnvårdsföreningen i Finland lastensuojelun laitos, jonka muodot vaihtelivat vuosien varrella. Alueelle rakennettin erilaisia lastenhuoltoon liittyviä rakennuksia aikoinaan 1900-luvun alussa, mm. lastenkoti sekä Pippingskiöldin turvakoti naimattomille äideille. (Herrasväen ja työläisten kaupunki, Helsingin vanhoja kortteleita 2, s. 98-104)

Alppikadun ja Helsinginkadun välisessä korttelissa on sijainnut Diakonissalaitos ja sen eri toimitiloja, mm. lastensairaala. (Herrasväen ja työläisten kaupunki, Helsingin vanhoja kortteleita 2, s. 105-107)

Hämeentie 6:ssa on toiminut Pelastusarmeijan lastenkoti joskus rakennuksen juuri valmistuttua, mutta 1970-luvulla se ei varmaankaan ole siellä ollut enää. Pelastusarmeijan lastenkoti oli tuolloin ollut jo pitkään Pukinmäessä. (Herrasväen ja työläisten kaupunki, Helsingin vanhoja kortteleita 2, s. 116)

Sen sijaan lähella Hakaniemen metroaseman pohjoisinta sisäänkäyntiä sijaitsi vielä 1970-luvulla rakennus, joka tuolloin oli päiväkoti Tukholma, mutta joka oli alunperin rakennettu köyhien lasten työkodiksi. Lasten työkoti Firula rakennettiin 1899. Se purettiin vasta 1980-luvulla virastotalon tieltä (sama s.120-121).

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olin itse Wallinikadun ruotsinkielisessä lastenkodissa v. 1946 - 1950.
Olisiko kellään kuvia sieltä, mistään en ole löytänyt?
Johtajana siellä oli "tant Nea"....