Etsin Helmetin cd kokoelmista RSO:n ensi perjantain ohjelmiston tallenteita. En löytänyt mitään, joka vastaisi "Modest Mussorgski: Muistoja Krimiltä". Muut…

Kysytty

hei,
etsin Helmetin cd kokoelmista RSO:n ensi perjantain ohjelmiston tallenteita. En löytänyt mitään, joka vastaisi "Modest Mussorgski: Muistoja Krimiltä". Muut löytyivät. No, Rahmaninov: Sonaatti sellolle ja pianolle g-molli op. 19 löytyi myös kolmena eri esityksenä, mutta valitettavasti kaikki olivat jo lainassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse on joko Modest Musorgskin kahdesta pianosävellyksestä tai sitten niistä tehdystä orkesterisovituksesta. Pianokappaleiden nimet ovat Krimin etelärannalla (1879) ja Lähellä Krimin etelärantaa (1880). Venäjästä litteroituna nimet ovat Na južnom beregu Kryma ja Bliz južnogo berega Kryma. Walter Goehr teki niistä sovituksen orkesterille, jota on kutsuttu yhteisnimellä Pictures from Crime (Muistoja Krimiltä).

Helmet-kirjastojen kokoelmista alkuperäiset pianoversiot löytyvät cd-levyltä: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1685685?lang=fin
Useita versioita on myös kirjaston Naxos-verkkopalvelussa. Ne löytyvät hakusanoilla Mussorgsky ja Crimea.

Sen sijaan orkesteriversio vaikuttaa harvinaiselta. Sen on levyttänyt Philharmonia orchestra johtajanaan Geoffrey Simon (2000, Cala, CACD1030), mutta levyä ei näytä olevan kirjastojen kokoelmissa eikä myöskään Naxos-verkkopalvelussa. Youtubessa on osa teoksesta.

Levytyksen tiedot

Lisätietoja

Modest Musorgskin teosluettelo