Etsin Gatano Donizetin oopperasta Lemmenjuoma (L'Elisir d'amore) kappaleen kätketty kyynel (una fortiva lagrima) pianistin nuottien loppu kadenssia. Tunnetut…

Kysytty

Moi, Etsin Gatano Donizetin oopperasta Lemmenjuoma (L'Elisir d'amore) kappaleen kätketty kyynel (una fortiva lagrima) pianistin nuottien loppu kadenssia. Tunnetut laulajat tekevät lopussa erilaisia kadensseja ja olisin toivonut löytäväni alkuperäisen lopun kappaleelle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys "alkuperäisestä kadenssista" on aina vaikea vastattavaksi. Kadenssi voi olla säveltäjän käsialaa, jolloin sitä voi pitää mahdollisimman alkuperäisenä. Joissakin tapauksissa säveltäjä ei ole kadenssia itse kirjoittanut, jolloin "alkuperäiseksi" voidaan tulkita vanhin tai yleisin.

Gaetano Donizettin aarian "Una furtiva lagrima" kohdalla puhutaan usein ns. standardikadenssista, jota ovat käyttäneet jokseenkin kaikki aarian levyttäneet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Tämän linkin takaa aukeava lienee juuri tämä yleisin: http://211.116.138.23/tulip/dl_image1/IMG/06//000000027290/SERVICE/0000…. En löytänyt lähteistä varmaa tietoa siitä, kuka laulaja juuri tämän kadenssin on tehnyt, mutta todennäköisesti se on Enrico Caruson käsialaa. Donizetti tiettävästi tarjosi laulajille kolmea erilaista kadenssia, joista mikään ei kuitenkaan ole yleistynyt tuon Caruson tekemän tavoin.

Tässä on vielä linkki aarian kadensseja historiallisesti käsittelevään englanninkieliseen artikkeliin: http://www.newyorker.com/magazine/2009/08/31/taking-liberties-2

En ole tämän aihepiirin syvällinen asiantuntija, joten jos jollakulla muulla on täsmällisempää tietoa, se on tervetullutta.

Heikki Poroila