Etsin esimerkkejä fantasian alalajista nimeltä selitetty fantasia. Mitkähän teokset edustavat tätä lajia?

Kysytty

Hei!

Etsin esimerkkejä fantasian alalajista nimeltä selitetty fantasia. Mitkähän teokset edustavat tätä lajia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä kysymys osoittautui odottamattoman visaiseksi. Vastaavaa englanninkielistä termiä ei löydy, vaan "selitetty fantasia" voisi olla "low fantasy":n alalaji. Tavetan Todorovin jaettelun mukaan kaikki sellainen kirjallisuus, jossa yliluonnolliselle elementille löytyy luonnollinen selitys päähenkilön unen, huumeen, juoppohulluden tai skitsofrenian vaikutuksesta kuuluu "fantasmatique"-alalajiin. Siten myös ns. kauhukirjallisuuteen tai rikoskirjallisuuteen luokitetetut tällaiset teokset voivat olla myös fantasmatique-kirjallisuutta. Teoksessa Fantasian monet maailmat, Kirjastopalvelu 2004, Jean-Yves Malherbe kertoo tästä Todorovin jaottelusta, mutta ei mainitse esimerkkejä. Luultavaa on, että tämäntyyppiset teokset kuuluvat enemmänkin kirjallisuudenhistoriaan ja ehkä romaaniseen kirjallisuusmaailmaan tai nykysin lasten fantasiakirjallisuuteen, josta esimerkkinä Johan Bargumin Ensilumi. Siinä poika tulee koulusta kotiin kuumeisena, käy sängyyn pitkäkseen ja alkaa nähdä unta.

3 ääntä

Kommentit

Mä olen erimieltä.

Mielestäni selitetty fantasia voi olla kuinka highfantasya vain, juttuna vain lähinnä olisi että elementit ei jää selittämättä. Siis tarkoitan että Deus ex machinaa ei ole eikä tule vaan esimerkiksi taikuudelle on selkeät säännöt. Jos joku osaa loitsun mitä toinen ei osaa niin sille kerrotaan selkeä syy miksi näin on.

Näin siis vaikka teos olisi kuinka fantasiaa se voi käsitellä sitä niinkuin hard scifi tiedettä.

Japanilaisen mangan parista löytyy monia tälläisiä teoksia missä KAIKKI selitetään. Esimerkkinä vaikka Full Metal Alchemist jossa eletään siis maailmassa missä Alkemia on maailman johtava tieteenlaji ja se seuraa tekijän kertomia sääntöjä hyvin tarkasti. Kun päähenkilö tekee sitten vaikka läpimurron, se on jotain mitä olisi lukijakin voinut keksiä jo etukäteen koska osat olivat silmien edessä.

Näin itse ajattelen kun puhutaan "selitetystä fantasiasta"