Etsin erästä muistaakseni suomalaista lasten- ja nuorten kirjasarjaa jonka luin joskus 90-luvun lopulla lapsena. Kirjailijaa tai kirjojen nimeä en muista,…

Kysytty

Hei, etsin erästä muistaakseni suomalaista lasten- ja nuorten kirjasarjaa jonka luin joskus 90-luvun lopulla lapsena. Kirjailijaa tai kirjojen nimeä en muista, mutta niissä oli eriskummallinen perhe joka sarjan alussa muuttaa kerrostaloon.

Perheessä oli äiti, isä, tyttö ja poika, sekä muistaakseni isoäiti joka ajoi ovien läpi polkupyörällä, Mooses-niminen papukaija ja lentävä palmu/huonekasvi. Muistelisin papukaijan olleen rakastunut palmuun... Perheen äiti kirjoitti kaikki reseptit keittiön seinään, isä oli muistaakseni kirjailija, poika pelasi jalkapalloa ja ainakin jossain kohtaa taisi olla myös trapetsitaiteilija. Perheellä oli myös taikamatto jonka sisällä oli lammikko jossa saattoi käydä uimassa. Yhdessä tarinassa pihalle ilmestyi puu jossa kasvoi jäätelöä ja toisessa matkustettiin kiinanmuurille. Ainakin osa kirjoista julkaistiin myös äänikirjoina.

Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Mistään en ole onnistunut löytämään tietoa kyseisistä kirjoista. Haluaisin pitkästä aikaa lukea sarjan uudestaan, kun se olis illoin pienenä yksi lempikirjasarjoista. Sen muistan, että lainasin niitä joko Turun lastenkirjastosta tai Lausteen koulun kirjastosta, mikäli siitä on mitään apua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla Elina Aron Hattulan perheestä kertova kirjasarja? Sen osat ovat Kiemurakatu 3 (WSOY 1985), Taikatempuntie 5 (WSOY 1987), Kiinanlyhdynkuja 7 (WSOY 1988), Kummituskäytävä 9 (WSOY 1989), Pinjaportti 11 (WSOY 1990) ja Ratsurinne 13 (WSOY 1991).

Taikatempuntie 5:n esittelytekstissä kerrotaan näin: Tuskin on Hattulan perhe ennättänyt muuttaa Taikatempuntielle, kun Milli joutuu huimiin seikkailuihin pihan lasten kanssa. Muut lapset eivät oikein usko Millin lupaamaan jäätelöpuuhun, mutta he eivät vielä tunnekaan Hattulan perhettä..."

Elina Aro Kirjasampo-sivustolla: http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175938753191#.VWK…