Etsin erästä kirjaa. Olen joskus 90 luvun alkupuolella. Kuunnellut c-kasetti äänikirjana kyseisen teoksen, jossa hiiret ja rotat sotivat ihmisten hylkäämän…

Kysytty

Hei, etsin erästä kirjaa. Olen joskus 90 luvun alkupuolella. Kuunnellut c-kasetti äänikirjana kyseisen teoksen, jossa hiiret ja rotat sotivat ihmisten hylkäämän kaupungin omistuksesta. Molemmilla puolilla oli lintuja apuna. Muistelisin että kirjassa seurattiin hiiren ja lokin edesottamuksia "lentopommittajina". Kirja oli jälkikäteen ajateltuna aika raaka lastenkirjaksi. Enkä ole edes varma oliko se lastenkirja. Onkohan mitään mahdollisuutta selvittää mikä kirja on kysessä?

Vastaus

Vastattu

Arvelisin, että etsitty kirja on Ritva Toivolan Kaislaluodon Pitkäsiipi (Weilin+Göös, 1981). Siinä harmaarotat ja mustat metsärotat sotivat Rottakaupungin herruudesta; lokit taistelevat harmaarottien ja varikset mustarottien puolella.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aue8ee40c5-0bbe-4ca8-a476-31e0f100959e