Etsin entisen rakennushallituksen toimistoarkkitehtia, joka 1940- ja 1950-luvulla suunnitteli siellä mm. kouluja. Hänen sukunimensä päättyy sanaan -oja…

Kysytty

Etsin entisen rakennushallituksen toimistoarkkitehtia, joka 1940- ja 1950-luvulla suunnitteli siellä mm. kouluja. Hänen sukunimensä päättyy sanaan -oja. Lähteenä voi käyttää esim. rakennushallituksen historiikkia, jota en Lahden kirjastosta (internetistä) löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rakennushallituksen historiikkia ei ole käytettävissä Varkaudessakaan, vaan lähteenä on Suomen valtiokalenteri. Toimistoarkkitehdeissä ainoa -oja-loppuinen on Martti Talvi-Oja; hänet mainitaan 1950 ja 1955, ei vielä 1946.

Muut toimistoarkkitehdit ovat Siitonen, Waskinen, Cronstedt, Kruskopf ja Erno (1950); vuonna 1955 uusina niminä Setälä ja Virtanen. Koko Rakennushallituksen nimiluettelossa mainitaan toinen -oja: rakennusosaston uudisrakennustoimiston apulaistoimistopäällikön sijaisena Reino Vehkaoja; hänet mainitaan 1955 (ei 1946 eikä 1950).

Valtiokalenterin muut vuodet ovat tarkistamatta. Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin.