Etsin novelleja ja romaaneja, jotka kuvaavat naisen sairastumista skitsofreniaan ja skitsofrenian ilmenemistä hänen elämässään.

Kysytty

Hei! Etsin ensisijaisesti novelleja ja toissijaisesti romaaneja, jotka kuvaavat naisen sairastumista skitsofreniaan ja skitsofrenian ilmenemistä hänen elämässään. Millaisia novelleja ja romaaneja voisit suositella? Kiitos paljon jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvailemiasi novelleja oli vaikea löytää. Tässä on kuitenkin muutama novelli tai novellikokoelma, jotka kuvaavat tai joiden voi tulkita kuvaavan skitsofreniaa. Romaaneja sen sijaan löytyi enemmänkin.

Novelleja:
Asikainen, Raija: Joku muu, novellikokoelmassa Joku muu (Like, 1991)
Atwood, Margaret: Poikkeustila-novellikokoelma (Otava, 2007). Sivuhenkilöllä on skitsofrenia.
Krohn, Leena: Läsnäolo, kirjassa Ettei etäisyys ikävöisi : 2 kertomusta (WSOY, 1995)

Romaaneja:
Anderberg Strollo, Åsa: Minna (Karisto, 2009) Nuortenkirja
Green, Hannah: En luvannut sinulle ruusutarhaa (Tammi, 1974)
Honkanen, Rauha: Vaiennettu potilas (Books on Demand, 2011)
Koistinen, Vuokko: Poikkiviivat (Kirjayhtymä, 1969)
Kozlova, Anna: F20 (Scanria, 2018)
Kärkkäinen, Heidi (Books on Demand, 2009)
Vaara, Maria: Likaiset legendat (Gummerus, 1974) Lisäksi muita teoksia
Vaara, Sarianna: Huomenkellotyttö (Like, 2013)
Vigdís Grímsdóttir: Hiljaisuus (Like, 2002)

Lisää vinkkejä löytyy Kirjasammosta (https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/skitsofrenia).