Etsin elokuvaa, joka esitettiin TV:ssä useita vuosia sitten. Elokuva kertoo Amerikkaan 2. maailmansodan aikana muuttaneesta naisesta, joka joskus 1990- luvulla…

Kysytty

Etsin elokuvaa, joka esitettiin TV:ssä useita vuosia sitten. Elokuva kertoo Amerikkaan 2. maailmansodan aikana muuttaneesta naisesta, joka joskus 1990- luvulla vahingossa näkee sikäläisessä TV-lähetyksessä miehen haastattelun, jossa kerrotaan kuinka keskitysleireillä jopa rakastuttiin. Tämä mies pääsi rakastettunsa kanssa pakenemaan ja asettuivat miehen äidin luokse jonnekin Puolaan. Mies lähti toimittamaan leiriltä tallennettuja valokuvia filmirullina Varsovan vastarintaliikkeelle ja äiti uskotteli miniälle, että hänen on syytä lähteä pakoon, ettei tule vangituksi. Kun mies palasi äitinsä luokse, tämä uskotteli, että miniä on kuollut. Tämän tiedon varassa mies sitten sodan jälkeen rakensi omaa elämäänsä. Amerikkaan muuttanut nainen puolestaan etsi vuosikausia eri järjestöjen kautta tietoa miehestä. Kunnes sitten näki tämän TV-ohjelmassa ja sai lopulta yhteyden tähän. Nainen ( oman aviomiehensä suostumuksella) teki matkan puolalaisen miehen luokse, tapaaminen ei muuttanut ulkonaisesti kummankaan elämää.
Löytyisikö tämän elokuvan nimi jostain ja tietoa siitä, onko se julkaistu DVD:nä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee Anna Justicen ohjaama Pako vankileiriltä (Die verlorene Zeit, 2011), joka on esitetty televisiossa vuonna 2015 nimellä Menetetty aika

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_1530866

Elokuva on julkaistu DVD:nä ja sitä löytyy kirjastoista eri puolilta Suomea. Jos se ei kuulu oman kuntanne kirjaston elokuvavalikoimaan, sen voi tilata katsottavakseen kaukolainana.