Etsin dokumenttia tms. joka kertoo EU:n maataloustuen epäsuotuisasta vaikutuksesta kehitymaiden (mm. Afrikassa) (maa)talouteen. Kuulin jossain tälläisesta…

Kysytty

Etsin dokumenttia tms. joka kertoo EU:n maataloustuen epäsuotuisasta vaikutuksesta kehitymaiden (mm. Afrikassa) (maa)talouteen. Kuulin jossain tälläisesta dokumentista, enkä onnistu itse millään löytämään kyseistä dokumenttia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän on vaikea vastata, kun ei ole tiedossa minkälainen dokumentti on kyseessä: artikkeli, raportti, muistio vai joku muu. Ja minkä kielinen julkaisu. Kotimaisesta Aleksi-artikkelitietokannasta löytyy hakusanoilla ”maatalous”, ”tukimuodot”, ”kehitysmaat” esim. Suomen kuvalehden artikkeli Tiilikainen, Teppo: Kehitysmaat moittivat EU:n maataloustukia julkaisussa Suomen kuvalehti 2004: 45, s. 15. Samoin Pauliina Pulkkisen artikkelit Helsingin sanomissa 7.8.2006 (”WTO-kierroksen suurimpia häviäjiä kehitysmaat”) ja 23.6.2006 (WTO:ssa ratkaisu vielä kaukana : Yhdysvaltojen, EU:n ja kehitysmaiden tarpeet menevät ristiin”). Maailman kauppajärjestö WTO on vastustanut maataloustukia. Kansainvälinen kehitysyhteistyöjärjestö Oxfam on julkaissut raportteja aiheesta. Niitä löytyy googlettamalla hakusanoilla ”agricultural subsidy eu developing countries”. Vaihtoehtona on termi “farm subsidies”. Esimerkkinä Oxfam Briefing Paper 31 : Stop the dumping : How EU agricultural subsidies are damaging livelihoods in developing countries http://www.globalpolicy.org/socecon/trade/subsidies/2002/10stopdumping… .